حتما این هشت دمنوش برای درد قاعدگی را امتحان کنید

دمنوش برای درد قاعدگی چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ شما از چه دمنوش‌هایی برای کنترل این دردها استفاده می‌کنید؟ درد قاعدگی بخش نرمال از پریود محسوب می‌شود. اما اگر این دردها شدید باشند، ممکن است در زندگی شما اختلال ایجاد کنند. برخی زنان ترجیح می‌دهند به جای استفاده از داروها از دمنوش‌های گیاهی برای کنترل درد قاعدگی استفاده کنند که بسیار هم تاثیرگذار هستند.

 

دمنوش برای درد قاعدگی

مجله اینترنتی پِریهان قصد دارد تا در این مقاله هشت دمنوش را به شما معرفی کند که می‌توانید در دوران قاعدگی بخورید.

دمنوش برگ تمشک قرمز

دمنوش برگ تمشک قرمز برای درد قاعدگی

دمنوش برگ تمشک قرمز به‌عنوان یک دمنوش برای درد قاعدگی از برگ‌های گیاه تمشک تهیه می‌شود. مزه آن کمی شبیه به چای سیاه است و مزه‌ای شبیه به خود تمشک ندارد. مردم از این دمنوش برای انواع بیماری‌های مختلف مربوط به زنان استفاده می‌کنند مانند توانایی برای تحریک انقباضات رحمی. از قدیم گفته می‌شود که انقباضات رحمی موجب دردهای قاعدگی می‌شوند و دمنوش برگ تمشک قرمز ممکن است درد قاعدگی را بدتر کند.

اما اینطور نیست و علیرغم کاربرد طولانی مدت آن، هنوز تحقیقات کافی در مورد استفاده از دمنوش برگ تمشک قرمز برای سلامتی زنان کافی نیست. یکی از مطالعات بر روی تاثیر دمنوش برگ تمشک قرمز نشان داد که این دمنوش هیچ تاثیری بر انقباضات رحمی در موش‌ها ندارد. برخی زنان ادعا می‌کنند که با خوردن این دمنوش شدت درد آنها در دوران قاعدگی کمتر شده است.

 

خواص برگ تمشک قرمز

برگ‌های تمشک قرمز غنی از ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند. این برگ‌ها حاوی ویتامین‌های B، ویتامین C و تعدادی از املاح معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم، روی، فسفر و آهن هستند. همچنین به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند بسیار مشهور هستند. این دمنوش علاوه بر از بین بردن درد قاعدگی به تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) از جمله گرفتگی عضلات، حالت تهوع، استفراغ و اسهال کمک می‌کند.

 

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل برای درد قاعدگی

سالها است که مردم دنیا از زنجبیل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. یک بررسی بر روی 600 زن نشان داد که مصرف 750 الی 2000 میلی‌گرم پودر زنجبیل در طول 3 الی 4 روز اول پریود به کاهش درد پریود کمک می‌کند. این دمنوش برای درد قاعدگی بسیار مفید است. مطالعه دیگری بر روی 168 زن نشان داد که مصرف 200 میلی‌گرم زنجبیل در هر 6 ساعت موثرتر از داروی نوافن است که ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفین و کافئین است که به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کنند.

زنجبیل به خاطر خواص ضد التهابی که دارد بسیار مشهور است. زنجبیل حاوی آنزیمی به نام zingibain است که از بدن در برابر التهاب محافظت می‌کند. این آنزیم مانع از تولید یک ماده شیمیایی به نام پروستاگلاندین می‌شود. این ماده شیمایی باعث انقباض رحمی می‌شود. به‌طور طبیعی، هرچه سطوح پروستگلاندین‌ها بیشتر باشد، شدت انقباضات شدید می‌شود که منجر به انقباضات رحمی می‌شود.

 

 

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه برای در قاعدگی

دمنوش بابونه به‌عنوان یک دمنوش برای درد قاعدگی از گل‌های خشک شده بابونه تهیه می‌شود و مزه ملایم و گل مانندی دارد. در حالیکه به نظر می‌رسد تاثیر مستقیمی بر روی درد قاعدگی می‌گذارد، ممکن است موجب خواب بهتر و کاهش خستگی نیز شود. یک مطالعه که بر روی بیشتر از 1000 زن دانشجو انجام گرفت نشان داد که کیفیت ضعیف خواب مرتبط با مشکلات شدید قاعدگی بود.

یک مطالعه دیگر بر روی 118 زن نیز نشان داد که مصرف 250 میلی‌گرم بابونه روزی سه بار منجر به کاهش درد قاعدگی می‌شود. اثربخشی این دمنوش برای درد قاعدگی به خاطر گلیسین است که یک ماده شیمیایی مشهور برای کاهش اسپاسم‌های عضلانی است. توصیه می‌شود خوردن این دمنوش را دو هفته قبل از پریود شروع کنید.

 

 

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع برای درد قاعدگی

دمنوش نعناع از برگ‌های گیاه نعناع به دست می‌آید. نعناع غنی از متانول است که یک ترکیب بسیار قوی است که مزیت‌های زیادی برای سلامتی دارد. بسیاری از مردم از روغن نعناع به عنوان درمان خانگی برای درد دستگاه گوارش استفاده می‌کنند، مخصوصاً  برای سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS).

متانول در روغن نعناع به کاهش اسپاسم‌های عضلانی و کاهش علائم انقباض شکمی دردناک کمک می‌کند. اگرچه هیچ شباهتی برای استفاده از نعناع برای گرفتگی قاعدگی وجود ندارد، منابع قدیمی نشان می‌دهند که متانول ممکن است به کاهش انقباضات عضلانی کمک کند، از این رو این دمنوش برای درد قاعدگی گزینه خوبی است. همچنین دمنوش نعناع باعث افزایش سطوح انرژی و کاهش خستگی می‌شود.

 

دمنوش دارچین

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که دارچین برای پریودی ممکن است به کاهش التهاب کمک کند که باعث کاهش درد قاعدگی می‌شود. همچنین دارچین ممکن است به کنترل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) کمک کند که به وسیله تنظیم قند خون و بی‌نظمی در قاعدگی مشخص می‌شود.

دمنوش دارچین حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که به سلامتی بدن بسیار کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها با اُکسیداسیون ایجاد شده به وسیله رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و منجر به بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری قلبی می‌شوند.

 

دمنوش چای سبز

دمنوش چای سبز از برگ‌های خشک شده کاملیا سیننسیس  تهیه می‌شود که هنوز زیاد رشد نکرده‌اند، چای سیاه از برگ‌های کاملا رشد کرده این گیاه تهیه می‌شود. چای سبز کم‌رنگ‌تر است و مزه ملایمی دارد. هزاران سال است که در طب سنتی چین از این گیاه به عنوان درمان استفاده می‌شود. دمنوش چای سبز پر از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و دارای تاثیرات ضد التهابی است که ممکن است به کاهش نفخ کمک کند.

همچنین حاوی ترکیب ال-تیانین است که مطالعات نشان می‌دهند که این ترکیب ممکن است به شما کمک کنند تا احساس آرامش داشته باشید. یک مطالعه بر روی 1183 زن نشان داد که نوشیدن دمنوش چای سبز مرتبط با کاهش درد قاعدگی بود.

 

دمنوش آویشن

آویشن گیاهی است که مزیت‌های زیادی برای سلامتی بدن دارد. همچنین طعم تندی دارد که بسیاری از مردم جهان از نوشیدن این دمنوش لذت می‌برند. این دمنوش برای درد قاعدگی بسیار مفید است، اما هنوز تحقیقات در این زمینه کافی نیست. یک مطالعه بر روی 252 نوجوان در اتیوپی نشان داد که نوشیدن دمنوش آویشن مرتبط با 63 درصد کاهش در درد قاعدگی بود. با این حال، این مطالعه کم است. همچنین آویشن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. آویشن غنی از ویتامین C است و همچنین منبع عالی ویتامین A محسوب می‌شود.

 

دمنوش اولانگ

دمنوش اولانگ چیزی بین چای سبز و چای سیاه است که مزیت‌های بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. برگ‌های این چای خشک شده و نسبتا پیر هستند که باعث شده است تا از زرد کم رنگ به نارنجی تغییر رنگ دهند و مزه آن ترکیبی از چای سبز و چای سیاه است. مطالعات نشان می‌دهند که دمنوش اولانگ باعث کاهش درد قاعدگی می‌شود. می‌توانید از این دمنوش برای درد قاعدگی خود استفاده کنید.

 

جنبه‌های منفی و احتیاط در مورد دمنوش‌ها

هنوز در مورد اینکه آیا دمنوش‌‌ها باعث کاهش درد قاعدگی می‌شوند یا نه، اطلاعات کمی وجود دارد. دمنوش‌هایی که در این مقاله در مجله اینترنتی پریهان بیان کردیم دارای شواهدی هستند که نشان می‌دهند این دمنوش‌ها تاثیر مثبتی بر درد قاعدگی می‌گذارند، مخصوصا دمنوش زنجبیل، دمنوش چای سبز، دمنوش آویشن و دمنوش اولانگ.

با این وجود، هنوز تحقیقات در مورد این دمنوش‌ها کم است. خوشبختانه بعید است که دمنوش‌ها به بدن شما آسیب وارد کنند و نوشیدن آنها هیچ ضرری ندارد، حتی اگر درد قاعدگی شما را کمتر نکنند. اما اگر فکر می‌کنید که باردار هستید، از نوشیدن دمنوش‌های زیر خودداری کنید:

دمنوش برگ تمشک قرمز

زنان اغلب اوقات در اواخر بارداری از این دمنوش برای کمک به راحت شدن زایمان استفاده می‌کنند. برای همین باید در طول بارداری از مصرف این دمنوش خودداری کرد. البته، در حال حاضر هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این دمنوش باعث القای زایمان می‌شود.

دمنوش جعفری

دمنوش جعفری باعث انقباضات رحمی می‌شود و به عنوان درمان خانگی برای شروع پریود زودهنگام استفاده می‌شود. همچنین، منابع قدیمی نشان می‌دهند که مصرف این دمنوش باعث سقط جنین می‌شود، از این رو از خوردن این دمنوش در دوران بارداری خودداری کنید.

همچنین بهتر است در مورد تداخل دارویی با این دمنوش‌ها تحقیق کنید و اگر داروی خاصی را مصرف می‌کنید، دمنوش‌هایی که می‌خورید را با پزشک خود مطرح کنید.

باید متذکر شد که برگ‌های دمنوش‌های چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ حاوی کافئین هستند. بهتر است این دمنوش‌ها در حد اعتدال مصرف شوند و 400 میلی‌گرم یا کمتر باشند. تخمین زده شده است که هر یک فنجان از این دمنوش‌ها حاوی چه مقدار کافئین هستند:

چای سبز: 29 میلی‌گرم

چای سیاه: 48 میلی‌گرم

چای اولانگ: 38 میلی‌گرم

 

 

حرف آخر

دمنوش ممکن است جایگزین خوبی برای داروها باشد و به کنترل گرفتگی قاعدگی کمک کند. اما با این حال، هنوز شواهد در این موارد بسیار کم است و باید تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر دمنوش برای درد قاعدگی انجام گیرد. می‌توانید در مورد هرکدام از این دمنوش‌ها با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

 

اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب