ترشح قهوه‌ای در دوران بلوغ نشانه چیست؟

در بسیاری از مواقع، ترشح قهوه‌ای در دوران بلوغ نشانه پریود شدن دختر است. اما برخی از دختران به‌صورت ناگهانی با پریود روبه‌رو می‌شوند و به جای ترشحات قهوه‌ای با ترشحات قرمز رنگ روبه‌رو می‌شوند.  این نوع ترشحات نرمال است و نیاز به نگرانی نیست. دانستن علائم اولین قاعدگی به شما کمک می‌کند تا با احساس بهتری وارد این دوران شوید. حدود 98 درصد زنان تا سن 15 سالگی اولین پریود خود را تجربه کرده‌اند.

 

ترشح قهوه‌ای در دوران بلوغ

ترشح قهوه‌ای در دوران بلوغ نشانه پریود شدن است و بخشی از چرخه قاعدگی محسوب می‌شود. این همان  خون کهنه‌ای است که در واژن قرار گرفته است.

اگرچه ترشح قهوه‌ای معمولاً نرمال است، اما ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به عفونت نیز باشد و یا ممکن است یک شیء خارجی وارد واژن شده باشد. در ادامه علت‌های این نوع ترشجات را در دوران بلوغ بررسی می‌کنیم تا هرگونه نگرانی‌تان برطرف شود.

ترشح قهوه‌ای چیست؟

ترشحات قهوه‌ای واژن متفاوت از ترشحات نرمال هستند. در واقع، ترشح قهوه‌ای در دوران بلوغ نشان از کهنه شدن خون است. بدن نمی‌تواند خون کهنه را در خود نگه دارد، برای همین پس از مدتی آن را خارج می‌کند. همچنین ترشحات قهوه‌ای ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به عفونت و یا وجود یک شیء خارجی در واژن و یا نشانه ابتلای فرد به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

 

ترشحات نرمال چه نوع ترشحاتی است؟

تولید ترشحات واژن در دوران بلوغ کاملاً نرمال است. این ترشحات نقش مهمی را در حفظ سلامت واژن بازی می‌کنند و باعث می‌شوند واژن تمیز بماند. بیشتر ان ترشحات از آب تشکیل شده است اما حاوی ریز مغذی‌ها نیز هست. نوع ترشحات در چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. نوع ترشحات می‌تواند براساس تخمک‌گذاری، فعالیت جنسی، جریان قاعدگی و استفاده از قرص‌های ضد بارداری تغییر کند.

ترشحات نرمال معمولاً به‌صورت زیر است:

  • تقریباً روزی به اندازه یک قاشق چایخوری ترشحات دیده می‌شود
  • رنگ آن شفاف مایل به سفید است
  • هیچ بوی خاصی ندارد (اگرچه بوی خود واژن طبیعی است)

علت‌های رایج ترشحات قهوه‌ای

دلایل زیادی برای وقوع ترشح قهوه‌ای در دوران بلوغ وجود دارد. در ادامه به این دلایل اشاره می‌کنیم:

 

قاعدگی

دختران در سن بلوغ ممکن است ترشحات قهوه‌ای را تجربه کنند. این ترشحات ممکن است چند روز قبل از پریود شروع شوند و ممکن است دو روز بعد از تمام شدن پریود شروع شوند.

خون «کهنه» می‌تواند قهوه‌ای به‌نظر برسد، این ترشحات در واقع نشانه ریزش نهایی خون هستند که کاماً نرمال هستند و نیاز به نگرانی ندارند. لکه قهوه‌ای قبل از پریود را باید جدی گرفت.

 

ترشحات تخمک‌گذاری

برخی از زنان ممکن است ترشحات مرتبط با تخمک‌گذاری را تجربه کنند. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که  از  470 زن فقط 13 مورد دچار لکه‌بینی در طول تخمک‌گذاری شده‌اند. خونریزی و لکه‌بینی از واژن در این دوران ممکن است از صورتی تا قرمز مایل به قهوه‌ای متغیر باشد. پریود صورتی هم دلایل مخصوص به خودش را دارد.

 

تحریک‌پذیری

ترشح قهوه‌ای در دوران بلوغ ممکن است نشانه‌ای از تحریک‌پذیری باشد. ممکن است این نوع ترشحات همراه با خارش واژن نیز باشند. دلایل زیادی برای تحریک واژن وجود دارند که عبارتند از:

  • شوینده‌ها و نرم‌کننده لباس
  • انواع پمادها
  • اسپری‌های زنانه
  • دوش واژینال
  • کرم‌ها

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در برخی موارد ترشح قهوه‌ای در دوران بلوغ ممکن است نشانه‌ای از بیماری باشد که نیاز به درمان دارد. برای مثال، عفونت‌هایی وجود دارند که می‌توانند موجب ترشحات قهوه‌ای شوند. اگر ترشحات قهوه‌ای‌تان همراه با تب، درد در ناحیه لگن و درد در ناحیه شکم است باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. در موارد زیر نیز با مشاهده ترشحات قهوه‌ای باید با پزشک متخصص مشورت کنید:

  • تغییر ناگهانی در رنگ، بو یا غلظت ترشح
  • خارش در ناحیه تناسلی
  • علائمی که به مدت بیشتر از یک هفته هستند و بدتر می‌شوند
  • تاول یا زخم روی واژن یا ناحیه تناسلی
  • ادرار دردناک

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب