ترشحات قهوه ای در دوران یائسگی

در بسیاری از موارد، تجربه ترشحات قهوه‌ای در دوران یائسگی ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به یک بیماری باشد. چکاب منظم توسط پزشک می‌تواند به تشخیص هر نوع ترشح غیر معمول کمک کند. به‌طور متوسط زنان بعد از 50 سالگی دچار یائسگی می‌شود، انا این حالت از زنی به زن دیگر متفاوت است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد علت‌های ممکن ترشحات قهوه‌ای در این دوران صحبت کنیم و نحوه کنترل آن را به شما یاد بدهیم.

 

علت ترشحات قهوه‌ای در دوران یائسگی

پریهان: پوشش دیواره‌های واژن در طول دوران یائسگی نازک‌تر می‌شود طوری که واژن ممکن است است نسبت به خشکی و سوزش حساس‌تر شود.

ممکن است ترشحات قهوه‌ای در دوران یائسگی همراه با خارش، سوزش و بدون رنگ باشد. لکه‌بینی قهوه‌ای بعد از یائسگی معمولاً نشانه‌ای از مخلوط شدن خون در ترشحات زنانه است.

درحالیکه خون تازه به رنگ قرمز است، زمانی که اکسیدی می‌شود و از واژن خارج می‌شود، به رنگ قهوه‌ای یا سیاه تبدیل می‌شود. اگر زنی مبتلا به عفونت نیز باشد مانند عفونت مخمری، این رنگ ممکن است در ترکیب شدن با دیگر رنگ‌ها، رنگ روشن‌تری به خود بگیرد. در ادامه به چند علت ترشحات قهوه‌ای در دوران یائسگی اشاره می‌کنیم:

آتروفی واژن یا آندومتر

همزمان با کاهش سطوح هورمونی در طول دوران یائسگی، دیواره واژن یا سلول‌های رحمی ممکن است نازک‌تر شوند. این نازک شدن، آتروفی واژن یا آتروفی اندومتر نامیده می‌شود.

آتروفی واژن می‌تواند علت ترشحات قهوه‌ای در دوران یائسگی باشد. آتروفی واژن در اغلب اوقات باعث خشک‌تر شدن واژن می‌شود و انعطاف‌پذیری واژن کاهش می‌یابد و در نتیجه واژن نسبت به قبل از یائسگی بیشتر مستعد التهاب یا عفونت می‌شود.  آتروفی واژن ممکن است منجر به موارد زیر شود:

زنانی که با این علائم روبه‌رو هستند، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنند. پزشک ممکن است درمان جایگزین هورمون همچنین استفاده از روان‌کننده‌های قابل حل در آب را در طول رابطه جنسی پیشنهاد دهد.

هیپرپلازی آندومتر

پس از یائسگی ممکن است آندومتر ضخیم‌تر شود. به‌طور مشابه با آتروفی واژن، این حالت نیز در اغلب اوقت به‌دلیل تولید بیش از حد هورمون استروژن و تولید بسیار کم پروژسترون اتفاق می‌افتد. بافت ضخیم آندومتر می‌تواند موجب خونریزی و یا ترشحات قهوه‌ای در دوران یائسگی شود.

پزشکات برای تطابق سطوح هورمون‌ها و درمان این مسئله، درمان جایگزین هورمون را پیشنهاد می‌کنند. همچنین ممکن است برای برداشتن سلول‌های ضخیم نیاز به جراحی باشد.

 

عفونت

عفونت واژن ممکن است موجب ترشحاتی شود که شبیه به لکه‌بینی هستند. همچنین این نوع ترشحات همراه با بوی بد، خارش، درد و تحریک در ناحیه واژن هستند.

عواملی که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • ورزش کردن با لباس زیر تنگ
  • دوش واژینال
  • دیابت

پزشک ممکن است برای درمان عفونت واژن، داروهای ضد قارچی را پیشنهاد دهد.

 

عفونت آمیزشی

برخی از عفونت‌های آمیزشی مانند سوزاک ممکن است موجب خونریزی واژن شوند. خونریزی ایجاد شده در اثر عفونت آمیزشی ممکن است بعد از رابطه جنسی پررنگ‌تر باشد.

برخی از عفونت‌های آمیزشی موجب علائم دیگر مانند ترشحات قهوه‌ای در دوران یائسگی می‌شوند. این علائم به ندرت در فرد ظاهر می‌شوند، بنابراین اگر به تازگی شریک جنسی جدیدی داشته‌اید و با این علائم روبه‌رو هستید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

تمرین‌های ورزشی دشوار

ورزش برای حفظ تناسب اندام بسار خوب است، اما ممکن است با انجام ورزش‌های سنگین در دوران یائسگی، ترشحات قهوه‌ای رنگ را تجربه کنید. برخی زنان به‌طور منظم بعد از ورزش‌های دشوار و سخت با لکه‌بینی قهوه‌ای روبه‌رو می‌شوند که نیازی به نگرانی نیست. با این وجود، اگر برای اولین بار بعد از ورزش‌های دشوار با این نوع ترشحات روبه‌رو شده‌اید بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب