تاثیرات نمک برای سفیدی مو

آیا می‌توانید زندگی را بدون نمک تصور کنید؟ احتمالا تصویر غذاهای بی‌مزه نخستین چیزی است که در ذهنتان تداعی خواهد شد. اما نمک تنها یک چاشنی ساده برای غذاها نیست. ممکن است شما هم این را شنیده باشید که قدیمی‌ترها گفته باشند: «نمک باعث سفیدی مو می‌شود» در این مقاله قصد داریم این گفته را با هم بررسی کنیم تا ببینیم آیا نمک برای سفیدی مو حقیقت دارد یا خیر.

نمک برای سفیدی مو

نمک دریا بر اثر تبخیر آب دریا در ساحل تشکیل می‌شود. این ماده غذایی برای زندگی روزانه انسان از اهمیت بالایی برخوردار است. نه تنها در غذا استفاده می‌شود بلکه در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز از آن بهره می‌برند. اما سوالی که مطرح شده این است که آیا نمک برای سفیدی مو واقعیت دارد؟

نمک برای سفیدی مو تا چه اندازه واقعیت دارد؟

برخی از محققان اذعان داشته‌اند که «نمک برای سفیدی مو هیچگونه مدرک علمی ندارد و نمک مستقیما بر سفیدی مو تاثیر نمی‌گذارد» هرچند که بیش از اندازه در معرض آب نمک قرار داشتن می‌تواند به ساختار ساقه مو آسیب وارد کند و باعث شکستگی مو شود. این باعث می‌شود که موها شکننده، کدر و خشک بنظر برسند، تمام این‌ علائم در نهایت منجر به سفیدی مو می‌شود.

نمک برای سفیدی مو و نور خورشید

نمک برای سفیدی مو به طور مستقیم بر سفیدی موهای شما تاثیر نمی‌گذارد، حتی برعکس، اگر به درستی استفاده شود می‌تواند از موهای شما محافظت کند. برای مثال اضافه کردن دو الی سه قاشق غذاخوری نمک به شامپو می‌تواند چربی موی شما را رفع کند. یکی دیگر از فاکتورهای خطرناک درباره سفیدی مو، بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرار گرفتن است. این امر می‌تواند به موهای شما آسیب رسانده و احتمال سفیدی موهای شما را، مانند نمک، افزایش بدهد. بنابراین در هنگام نمک ریختن در شامپو با احتیاط عمل کنید.

چه دلایلی پشت سفید شدن مو هستند؟

اگرچه نمک برای سفیدی مو به صورت مستقیم در این رویداد ایفای نقش نمی‌کند اما همانطور که گفته شد با تضعیف ساقه مو و آسیب به آن می‌تواند زمینه ساز سفیدی مو باشد. با این حال در اینجا نمی‌خواهیم پیرامون نمک برای سفیدی مو صحبت کنیم؛ برعکس، آیا می‌دانید چه عواملی در سفیدی مو نقش دارند؟ به طور کلی سه عامل ژنتیک، شرایط پزشکی خاص و کمبود ویتامین می‌توانند موجب بروز سفیدی مو شوند.

اگر پدر و مادرتان موهای سفیدی دارند، به احتمال زیاد شما هم در آینده مستعد سفیدی مو خواهید بود.

برخی شرایط خاص پزشکی مانند بیماری‌های تیروئیدی می‌توانند موجب سفیدی مو شوند.

و درنهایت هم کمبود ویتامین‌ها که می‌تواند روند سفیدی مو را سریع‌تر کند.

از این ویتامین‌ها استفاده کنید

ویتامین A: این ویتامین در تولید سبوم به غدد چربی کمک می‌کند. سبوم ماده روغنی تولید شده توسط غدد چربی بدن است که پوست را مرطوب و از آن محافظت می‌کند. به صورت کلی سبوم چربی طبیعی پوست است.

ویتامین C: ویتامین C که بعنوان تقویت کننده سیستم ایمنی، محافظ بدن در مقابل انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و … شناخته می‌شود بخاطر خواص آنتی اکسیدان نیز مشهور است. آنتی اکسیدان به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا از آسیب‌های ناشی از هوا در امان بمانند.

ویتامین B6 و B12 : این دو ویتامین‌ به سلامت پوست و مو کمک می‌کنند و به موهای شما کمک می‌کنند تا به رنگ اصلی خود بازگردند.

تاثیرات نمک بر مو

تا اینجا درباره نمک برای سفیدی مو صحبت کردیم، از ویتامین‌های مختلفی گفتیم که می‌توانند به سلامت موهایتان کمک کند. در ادامه قصد داریم تا درباره تاثیر کلی نمک بر موهایتان بگوییم

خشک کردن مو: نمک می‌تواند باعث خشکی موهایتان شود. دلیل این اتفاق آن است که نمک آب را از موهایتان جذب می‌کند و باعث خشکی آن می‌شود.

تضعیف: نمک میتواند به موهایتان آسیب بزند. این آسیب به ساقه مو وارد شده و باعث شکنندگی آن می‌شود.

رنگ پریدگی: نمک می‌تواند باعث رنگ پریدگی موهایتان شود، خصوصا اگر موهایتان را رنگ کرده باشید.

التهاب پوست سر: نمک می‌تواند باعث التهاب پوست سر شما شود مخصوصا اگر پوست حساسی داشته باشید. این التهاب می‌تواند منجر به خارش، سرخ شدن و پوسته پوسته شدن شود.

سخن پایانی

اگرچه استفاده از نمک نمی‌تواند مستقیما باعث سفیدی مو شود. اما این گفته که نمک مو را سفید می‌کند چندان بی‌راه نیست، چراکه راه را برای آن هموار می‌کند. نمک برای سفیدی مو شاید اثبات نشده باشد اما به این معنا نیست که غیرمستقیم در این فرآیند دخیل نباشد. با این حال نمک ممکن است در برخی شرایط به کمک شما بیاید. پس به یاد داشته باشید که در استفاده از آن نهایت دقت را بکار می‌برید.

 

 

منبع

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب