الکل در دوران قاعدگی چه تاثیراتی بر شما می‌گذارد؟

یکی از نگرانی‌هایی که بعد از خوردن الکل در دوران قاعدگی به‌وجود می‌آید این است که الکل باعث متوقف شدن چرخه قاعدگی یا نامنظم شدن خونریزی قاعدگی می‌شود. اما چرا این امر اتفاق می‌افتد؟چرا وقتی الکل می‌نوشید، تغییرات قاعدگی با شدت بیشتری اتفاق می‌افتند؟ باید این نکته مهم را بدانید که سطح الکل خون زنان همیشه بسیار بیشتر از سطح الکل خون مردان است. بنابراین اگر مرد و زن به یک اندازه الکل بنوشند، تاثیرات آنها در بدن هر یک متفاوت خواهد بود.

 

خوردن الکل در دوران قاعدگی

در ادامه مقاله پریهان با تاثیرات مصرف الکل در دوران قاعدگی آشنا می‌شویم تا پس از پایان مقاله خودتان تصمیم بگیرید که آیا الکل برایتان خوب است یا نه!

عدم تعادل هورمونی

چون الکل، سطوح هورمون‌هایی مانند استروژن و تستسترون را افزایش می‌دهد می‌تواند موجب چرخه قاعدگی نامنظم شود و یا چرخه قاعدگی را متوقف کند. الکل باعث عدم تعادل هورمونی می‌شوند که در نتیجه بر مدت زمان پریود شدن‌تان و چگونگی آن تاثیر می‌گذارد. همچنین نوشیدن الکل باعث افزایش سطوح آندروژن در طول مرحله فولیکولی و افزایش استروژن در طول مرحله تخمک‌گذاری می‌شود. این امر در زنانی که در مصرف الکل زیاده‌روی می‌کنند بیشتر دیده شده است. همچنین نوشیدن الکل در دوران قاعدگی باعث بدتر شدن علائم قاعدگی از جمله بداخلاقی، مشکلاتی در خواب، نفخ و گرفتگی عضلات می‌شود. اگر پریودتان متوقف شده است می‌توانید به دنبال درمان خانگی زیاد شدن خون قاعدگی باشید. 

نکته مهم: مصرف الکل می‌تواند باعث عقب افتادن پریود می‌شود.

 

شدیدتر شدن گرفتگی‌ها

نوشیدن الکل نه تنها باعث نفخ شکم می‌شود، بلکه با تاثیرگذاری بر پروستاگلاندین‌ها باعث شدیدتر شدن گرفتگی‌های عضلانی نیز می‌شود. پروستاگلاندین‌ها گروهی از لیپیدها هستند که به ترمیم آسیب‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کنند.

در طول چرخه قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها موجب انقباضاتی در عضله رحم می‌شوند. سطوح بالاتر پروستاگلاندین‌ها موجب گرفتگی‌های قاعدگی شدیدتر می‌شوند. الکل، سطوح پروستاگلاندین‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود درد بیشتری را هنگام گرفتگی عضلانی احساس کنید.

 

کم‌آبی بدن  

الکل برای افرادی که دچار کم‌آبی بدن هستند بسیار مضر هست، مخصوصاً افرادی که در مصرف الکل در دوران قاعدگی زیاده‌روی می‌کنند. در نتیجه با کم آب شدن بدن، گرفتگی‌های عضلانی بیشتر می‌شود، چون با کم شدن آب بدن، مایعات و خون به‌سختی از رحم عبور می‌کنند و بدن دچار درد می‌شود.

 

پریودهای سنگین‌تر

الکل در دوران قاعدگی می‌تواند پریودتان را سنگین‌تر کند و یا باعث شود خون بیشتری از شما برود. چون الکل هم باعث رقیق‌تر شدن خون می‌شود و هم باعث افزایش سطوح استروژن می‌شود، نوشیدن آن می‌تواند باعث پریودهای سنگین‌تر شود. علت آن این است که استروژن، رشد بافت اندومتری یا ریزش دیواره رحم را تحریک می‌کند. این بدین معنی است که دیواره رحم شما با شدت بیشتری ریزش خواهد کرد و در نتیجه خونریزی سنگین‌تری را تجربه خواهید کرد.

حرف آخر

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که تاثیر الکل در دوران قاعدگی به این بستگی دارد که چه موقع آن را می‌خورید و یا چقدر مصرف می‌کنید. اگر گاهی اوقات الکل مصرف می‌کنید، احتمال کمی وجود دارد که بر پریودتان تاثیر بگذارد، اما قطعاً هر چقدر حجم الکلی که مصرف می‌کنید بیشتر باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت. زنانی که نمی‌توانند مصرف شراب در پریودی یا الکل را کنترل کنند، با مشکلاتی مانند پریودهای نامنظم و یا توقف پریود مواجه خواهند شد.

البته این را بدانید الکل فقط بر پریودتان تاثیر نمی‌گذارد، بلکه بر کبدتان نیز تاثیر می‌گذارد و احتمال بیماری قلبی و حتی دیابت را نیز افزایش می‌دهد. حالا تصمیم با خودتان است! آیا دوست دارید چیزی را که این همه برایتان مضر است را بنوشید؟

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب