آیا مصرف ویتامین زیباکننده پوست صورت ارزشش را دارد؟

این روزها مصرف یک مُشت کپسول بعد از صبحانه رواج پیدا کرده و همه فکر می‌کنند از روش استانداردی برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنند. اما ویتامین زیباکننده پوست چیست؟ از چه محصولاتی برای مراقبت از پوست استفاده کنیم. در این مقاله قصد داریم چند ویتامین زیباکننده پوست به شما معرفی کنیم تا خودتان انتخاب بهتری داشته باشید.

ویتامین A یک ویتامین زیباکننده پوست

وتامین A زیباکننده پوست

ویتامین A یک ماده مغزی ضروری است که از پوست، چشم‌ها و کارکرد ایمنی محافظت می‌کند و دو نوع ویتامین A وجود دارد: رتینوئیدها  و کاروتنوئیدها. هر دو نوع به وسیله کبد به رتینول تبدیل می‌شوند. اگر ویتامین A به درستی مصرف شود، پوست می‌تواند آن را جذب کند. رتینول، تولید سلول‌های جدید پوست را کنترل می‌کند. بدون آن، پوست بیش از حد خشک می‌شود. بر طبق تحقیقات، کمبود رتینول می‌تواند موجب هایپرکراتوز فولیکولی شود، این امر موجب تشکیل جوش‌های نوک‌تیز روی پوست می‌شود.

به گفته مجله اینترنتی پِریهان، آکادمی درماتولوژی آمریکا استفاده از رتینوئدها را برای درمان آکنه هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان توصیه می‌کند. همچنین این مطالعات نشان دادند که رتینول در تحریک تولید کلاژن و کاهش چین و چروک پوست بسیار اثربخش است.

پیشنهاد پریهان این است که به جای مصرف قرص یا کپسول ویتامین A از رژیم غذایی سالم که سرشار از ویتامین A است پیروی کنید.

ویتامین A در کدام غذاها یافت می‌شود؟

  • سالمون
  • جگر گاو
  • لبنیات مانند شیر، کره و پنیر چدار
  • تخم‌مرغ
  • ماهی
  • روغن کبد ماهی کاد
  • میگو
  • هویج
  • گوجه‌فرنگی
  • سیب‌زمینی شیرین
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • میوه‌ها مانند انبه، زردآلو و آلو

 

کوآنزیم q10 

Q10 کوآنزیمی است که به طور طبیعی در همه سلول‌های بدن یافت می‌شود. این ویتامین برای کارکرد بهتر پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. اما چرا کوآنزیم Q10 این همه برای پوست ضروری است؟

  • انرژی لازم به پوست را برای ترمیم و جوانسازی طبیعی فراهم می‌کند
  • این ویتامین می‌تواند به کاهش آسیب در برابر نور کمک کند
  • کوآنزیم Q10 باعث تولید کلاژن و الاستین می‌شود
  • کوآنزیم Q10 به کاهش خطوط ریز و چین‌وچروک کمک می‌کند
  • از به وجود آمدن لکه‌های پوستی پیشگیری می‌کند

اگر سابقه ابتلا به ویتیلیگو دارید، بهتر است از محصولاتی که حاوی کوآنزیم Q10 هستند خودداری کنید. ثابت شده است کوآنزیم باعث مسدود شدن آنزیم‌هایی به نام تیروزیناز می‌شود که برای ایجاد رنگدانه ضروری است. با مسدود کردن آن، ممکن است کاهش رنگدانه در پوست در بیماران مبتلا به ویتیلیگو بدتر شود.

چگونه از کوآنزیم Q10 استفاده کنیم؟

می‌توانید کوآنزیم Q10 را به صورت مکمل مصرف کنید، همچنین می‌توانید با مصرف برخی غذاها آن را جذب بدن‌تان کنید.

غذاهای زیر حاوی کوآنزیم Q10 هستند

گوشت اندام حیوانی مانند قلب، کبد و کلیه

گوشت عضله حیواناتی همچون گاو و مرغ

ماهی پرچرب مانند قزل‌آلا، شاه‌ماهی، ماهی خالخالی و ساردین

سبزیجاتی همچون اسفناج، گل کلم و بروکلی

میوه مانند پرتقال و توت‌فرنگی

حبوبات مانند دانه سویا، عدس و نخود

مغزدانه‌ها مانند دانه کنجد و پسته

روغن دانه سویا و روغن کانولا

 

ویتامین C

ویتامین C به وسیله بدن تولید نمی‌شود، بلکه از طریق مکمل یا غذا به بدن می‌رسد. ویتامین C به ترمیم پوست کمک می‌کند. این ویتامین باعث تقویت تولید کلاژن می‌شود که خطوط ریز صورت را از بین می‌برد و باعث جوانسازی پوست می‌شود. ویتامین C از آسیب در برابر رادیکال‌های آزاد پوست محافظت می‌کند. همچنین از تولید ملانین در پوست جلوگیری می‌کند و باعث روشن‌تر شدن پوست و در نتیجه از بین رفتن خال‌های قهوه‌ای پوست می‌شود.

چگونه از ویتامین C برای مراقبت از پوست استفاده کنیم؟

می‌توانید ویتامین C را به صورت سرم در صبح‌ها استفاده کنید- بعد از پاکسازی پوست و قبل از اینکه مرطوب‌کننده و ضد آفتاب بزنید. برای اینکه زیبایی را با ویتامین C تجربه کنید، نیاز به شش تا هشت هفته دارید تا تاثیراتش را مشاهده کنید. اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از سرم آن را تست کنید، چون اسید بالا می‌تواند موجب خارش پوست شود.

اگر می‌خواهید ویتامین C تاثیر بیشتری بر روی پوست‌تان داشته باشد، توصیه می‌شود آن را با آنتی‌اکسیدان‌های دیگر ترکیب کنید. وقتی ویتامین C با ویتامین‌هایی همچون ویتامین E و اسید فرولیک ترکیب می‌شود، بهتر جذب پوست می‌شود. همچنین با ویتامین B و هیالورونیک اسید به خوبی سازگار است. با این حال، بهتر است ویتامین C با رتینول یا نیاسینامید ترکیب نشود، اگر می‌خواهید از هر دو برای مراقبت از پوست استفاده کنید، توصیه می‌شود بین این دو نیم ساعت فاصله بیندازید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ویتامین C در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا هوا تاثیرش را از دست می‌دهد. حتما به تاریخ محصول دقت کنید و اگر رنگ آن تغییر کرده آن را دور بیندازید.

 

ویتامین E

ویتامین E یک ماده مغذی ضروری با خواص ضد التهابی است که به تقویت سیستم ایمنی، کارکرد سلولی و سلامت پوست کمک می‌کند. این ویتامین ممکن است در کاهش آسیب پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار مفید باشد.

ویتامین E در بسیاری از غذاها یافت می‌شود از جمله

  • غذاهای فرآوری شده خاص مانند غلات، آب‌میوه و مارگارین
  • صدف آبالون، سالمون و دیگر غذاهای دریایی
  • بروکلی، اسفناج و دیگر سبزیجات دارای برگ سبز
  • مغزدانه‌ها مانند دانه آفتاب‌گردان و فندق
  • روغن‌های گیاهی از جمله روغن دانه آفتابگردان، روغن جوانه گندم و روغن گیاه گلرنگ

ویتامین E با ویتامین C بهتر جذب می‌شود. مقدار ویتامین E  بستگی به سن هر فرد دارد. نوجوانان، افراد بزرگسال و زنان باردارد باید حدود 15 میلی‌گرم ویتامین E در روز مصرف کنند. زنان شیرده حدود 19 میلی‌گرم ویتامین E نیاز دارند. کودکان به ویتامین E کمتری نیاز دارند. اگر این ویتامین را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود دارید، نیازی به مصرف مکمل نیست. خوردن غذاهای غنی از ویتامین E باعث سلامت پوست می‌شود.

 

بهترین مولتی‌ویتامین برای پوست کدام است؟

ویتامین‌ها و املاح معدنی نقش مهمی در زندگی ما بازی می‌کنند. امروزه به دلیل زندگی پر از استرس، ما سریع‌تر از سن بیولوژیکی خود پیر می‌شویم. استرس، فست‌فودها، سیگار، آلودگی و الکل از علت‌های آسیب به پوست محسوب می‌شود.

آیا می‌دانستید پوست یکی از بزرگ‌ترین اندام‌های بدن‌تان است.

آسیب به سلول‌های پوست منجر به تسریع پیر شدن پوست می‌شود. این امر به وسیله رادیکال‌های آزاد موجب می‌شود که اتم‌های ناپایدار هستند. در این موقعیت، اگر از پوست مراقبت‌های لازم انجام نگیرد، سلول‌ها از طریق فرآیندی به نام اکسیداسیون آسیب می‌بیند. یک رژیم غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها که پر از میوه‌ها و سبزیجات است به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند.

اما این سوال پیش می‌آید که آیا بدن ما نیاز به مکمل‌های مولتی‌ویتامین دارد؟

مولتی‌ویتامین‌ها ترکیبی از ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند که برای زندگی سالم ضروری هستند.

تقریبا 25 نوع ویتامین و املاح معدنی وجود دارد و اگر بخواهید همه ویتامین‌ها و املاح معدنی را جذب بدن خود کنید باید 175 مکمل جداگانه در هر هفته مصرف کنید تا نیازهای روزانه شما برطرف شود.

آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E، ویتامین C و B- کاروتن نمی‌توانند در بدن تولید شوند از این رو این ویتامین‌ها را باید از طریق رژیم غذایی یا مولتی‌ویتامین‌ها جذب بدن کنید.

بهترین مولتی‌ویتامین برای پوست، مولتی‌ویتامینی است که حاوی ویتامین A، بیوتین و ویتامین E باشد.

در ادامه به برخی از بهترین مولتی‌ویتامین‌ها برای پوست اشاره می‌کنیم:

مولتی‌ویتامین Pure Encapsulations- O.N.E

این کپسول یک بار در روز باید مصرف شود.

Nature made multi complete soft gels

این کپسول یکی از بهترین مولتی‌ویتامین‌ها در دنیا محسوب می‌شود.

 

Nature Made Multivitamin+ Omega-3 Gummies

ویتامین‌های صمغی نیز گزینه خوبی هستند، مخصوصا اگر نتوانید قرص مصرف کنید.

 

Ritual Essential for Women

این مولتی‌ویتامین بهترین مولتی‌ویتامین برای زنان است. ترکیب اصلی آن آهن است و همچنین حاوی امگا 3 و فولات برای سلامت مغز و کلسیم، K2 و ویتایمن D3 می‌باشد.

One A Day Mens 50+ Healthy Advantage

این مولتی‌ویتامین مناسب افراد بالای 50 سال است.

 

سوالی که بیشتر پرسیده می‌شود این است

مالیدن کپسول ویتامین دی روی پوست صورت چقدر تاثیر دارد؟

ویتامین دی به رشد سلول‌های پوست کمک می‌کند و سیستم ایمنی پوست را نیز تقویت می‌کند و همچنین رادیکال‌های آزاد را که می‌توانند موجب پیری زودرس پوست شوند را از بین می‌برد. از کپسول ویتامین D برای درمان آکنه و پسوریازیس استفاده می‌شود. اما چگونه؟

بهترین راه برای جذب ویتامین دی مصرف آن به همراه چربی‌های سالم است. بهتر است  ویتامین D که در کرم‌های ضد آفتاب یافت می‌شود استفاده کنید، چون اگر بعد از اینکه این کپسول را روی صورت بمالید و به طور مستقیم در معرض آفتاب قرار بگیرید احتمال ابتلا به سرطان پوست در شما افزایش می‌یابد. می‌توانید از روغن ویتامین دی به طور مستقیم بر روی پوست صورت استفاده کنید. توصیه می‌کنیم این کار را با نظر پزشک متخصص انجام دهید.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

هر آنچه که باید در مورد درمان جوش پاپول بدانید

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب