۴ داروی افزایش متابولیسم بدن که حتما باید بشناسید!

حتی اگر چاق هم نباشید، نباید دچار کمبود مواد مغذی باشید. داروی افزایش متابولیسم بدن می‌تواند هم به کاهش وزن شما کمک کند و هم کمبود مواد مغذی را جبران کند. در ادامه، مجله اینترنتی پریهان قصد دارد تا شما را با این داروها و مکمل‌ها آشنا کند. پس با ما همراه باشید:

کدام داروی افزایش متابولیسم بدن مناسب من است؟

برخی ویتامین‌ها و املاح معدنی ممکن است به کارکرد موثر متابولیسم بدن کمک کنند. اگر از طریق دارو هم نتوانید این ویتامین‌ها و املاح معدنی را دریافت کنید، بهتر است منبع غذایی این ویتامین‌ها را بشناسید و حتما از آنها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. هدف ما در این مقاله معرفی داروهای مربوط به افزایش متابولیسم بدن است.

ویتامین‌های B

ویتامین ب برای افزایش متابولیسم بدن

ویتامین‌های B نقش مهمی در متابولیسم بدن بازی می‌کنند. ویتامین‌های B عبارتند از:

  • B12
  • بیوتین
  • فولات
  • B6
  • اسید پانتوتنیک یا B5
  • نیاسین یا B3
  • ریبوفلاوین یا B2
  • تیامین یا B1

کمبود هر کدام از ویتامین‌های B می‌تواند بر دیگر ویتامین‌های B تاثیر بگذارد که متابولیسم فرد را مختل می‌کند.

  • B12 برای متابولیسم پروتئین‌ها و چربی‌ها ضروری است. در واقع، B6 و فولات برای کارکرد صحیح به این ویتامین نیاز دارند.
  • B6 نیز به سوخت و ساز پروتئین کمک می‌کند.
  • تیامین به متابولیزه کردن چربی، پروتئین و کربوهیدارت‌های بدن کمک می‌کند.

یک متابولیسم سالم از مواد مغذی برای انرژی به جای ذخیره آنها به صورت چربی استفاده می‌کند. بنابراین، باید این ویتامین‌ها حتما مصرف شوند تا نیاز روزانه بدن تامین شود. تا می‌توانید از مصرف دارو خودداری کنید. پیشنهاد ما این است سعی کنید ویتامین B را به اندازه کافی از منابع زیر دریافت کنید. غذاهایی که حاوی ویتامین B هستند عبارتند از:

  • گوشت کم چرب و غذاهای دریایی
  • غلات کامل از جمله جو و برنج قهوه‌ای
  • محصولات لبنیاتی
  • تخم‌مرغ
  • برخی میوه‌ها مانند موز، سیب، انگور و هندوانه
  • آجیل و دانه‌ها
  • برخی سبزیجات از جمله اسفناج، سیب‌زمینی و کدو

ویتامین B12 تنها در محصولات حیوانی یافت می‌شود. برای همین بسیاری از گیاهخواران دچار کمبود این ویتامین هستند. علاوه بر اینکه این ویتامین در محصولات لبنیاتی یافت می‌شود می‌توانید از منابع زیر هم این ویتامین را دریافت کنید:

  • شیر غنی شده گیاهی
  • مخمر تغذیه‌ای
  • غلات غنی شده صبحانه
  • جایگزین‌های گوشت

 

ویتامین D

از قرص ویتامین D هم می‌توانید به عنوان داروی افزایش متابولیسم بدن استفاده کنید. مطالعات نشان داده‌اند که افراد با چربی بیشتر دارای ویتامین D کمتری هستند. اخیرا محققان مطمئن شده‌اند که ویتامین D کمتر منجر به چاقی یا برعکس می‌شود. رژیم غذایی، کنترل قند خون و صرف زمان در زیر نور خورشید نقش مهمی را در وزن فرد بازی می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین D ممکن است به کنترل قند خون و بهبود مقاومت انسولین در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. برخلاف دیگر ویتامین‌های ضروری، افراد می‌توانند به جای مصرف دارو این ویتامین را از نور خورشید دریافت کنند. قرار گرفتن ایمن در معرض نور خورشید، سریع‌ترین روش برای جذب کافی ویتامین D است. به هر حال اگر امکان کافی برای ماندن در زیر نور خورشید ندارید می‌توانید از مکمل‌های ویتامین D نیز استفاده کنید.

غذاهایی که حاوی ویتامین D نیز هستند عبارتند از:

  • زرده تخم‌مرغ
  • ماهی پر چرب مانند سالمون، ماهی خالمخالی و ساردین
  • روغن کبد ماهی
  • جگر گاو
  • لبنیات غنی شده
  • شیر غنی شده گیاه
  • غلات غنی شده صبحانه
  • برخی انواع قارچ‌ها

 

فردی که دچار اضافه وزن است، فقط داروی افزایش متابولیسم بدن تنها راه برای کاهش وزن او محسوب نمی‌شود. کاهش وزن باید همراه با تغییرات سبک زندگی نیز باشد. با وجود این، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که زنانی که بعد از دوران یائسگی به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند، با خوردن ماست غنی شده با ویتامین D، سطوح قند خون در آن بهتر شد و التهاب در بدن آنها کاهش یافت. همچنین این زنان با کاهش اندازه دور کمر روبرو شدند. یک مطالعه قدیمی دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف کلسیم همراه با ویتامین D تا اندازه‌ای احتمال خطر افزایش وزن را در زنان یائسه کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید از دارو و یا قرص ویتامین D استفاده کنید، باید با پزشک مشورت کنید.

 

 

کلسیم

کلسیم برای افزایش متابولیسم بدن

نتایج نشان می‌دهد که کلسیم به عنوان یک داروی افزایش متابولیسم بدن برای کنترل  قند خون همچنین داشتن استخوان‌های سالم ضروری است. برخی تحقیقات که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت نشان می‌دهد که هرچه کلسیم بیشتری با ویتامین D ترکیب شود، کاهش وزن سریع‌تر اتفاق می‌افتد. یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۲۰۰۷ نیز نشان داد که یک رژیم غنی از کلسیم به کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک زیادی کرد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد نحوه کارکرد این ویتامین در کاهش وزن نیاز است. با اینکه داروی کلسیم به مقدار زیادی در بازار موجود است، اما به راحتی می‌توانید از منابع زیر این ویتامین را دریافت کنید:

غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از:

  • شیر
  • ماست
  • غلات غنی شده
  • آب پرتقال غنی شده
  • سبزیجات دارای برگ سبز تیره
  • دانه‌ها
  • بادام

آهن

آهن هم به عنوان یک داروی افزایش متابولیسم بدن محسوب می‌شود. بدن برای رشد سالم و متابولیسم به آهن نیاز دارد. آهن برای کارکرد صحیح سلول و ایجاد برخی هورمون‌ها ضروری است. همچنین برای حمل اکسیژن در سلول‌های قرمز خون مهم است. سلول‌های قرمز خون اکسیژن را به عضله‌ها حمل می‌کنند و از عضله‌ها به بافت در بدن می‌رسانند. اگر فردی دارای سطوح پایینی از آهن باشد، ممکن است اکسیژن کافی به عضله‌ها نرسد. عضله‌هایی که اکسیژن کمی دارند، نمی‌توانند برای سوخت، چربی بسوزانند. اگر نمی‌توانید قرص آهن مصرف کنید، توصیه ما این است که آهن را از مواد غذایی زیر دریافت کنید:

  • گوشت
  • لوبیا
  • غلات غنی شده
  • برنج قهوه‌ای
  • آجیل
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • توفو و سویا

اگرچه آهن برای بدن بسیار ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن برای بدن خطرناک است. بنابراین، بهتر است برای مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

 

حرف آخر

فراموش نکنید که مصرف این داروها ضرورتا موجب بهبود متابولیسم نمی‌شوند. با این حال، به جذب مواد مغذی کمک فراوانی می‌کند که در نتیجه متابولیسم سالمی خواهید داشت. برخی از این داروها ممکن است موجب عوارض جانبی شوند یا با دیگر داروها تداخل داشته باشند. سالم‌ترین راه برای افزایش متابولیسم این است که این ویتامین‌ها را از طریق غذا دریافت کنید و یک رژیم متعادلی داشته باشید.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

مطالب پیشنهادی

مطالب مرتبط

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب