۱۱ مکمل و داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی

افسردگی بیماری سلامت روان است که تنها در ایالات متحده آمریکا بیشتر از ۱۷ میلیون فرد بزرگسال به آن مبتلا هستند. با این وجود، احتمالا تعداد افراد افسرده بسیار بیشتر از این تعداد است. بسیاری از افراد افسرده به دنبال درمان یا داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی خود نیستند. در زیر به پنج نوع اختلال افسردگی اشاره می‌کنیم که دارای ویژگی‌های مشترکی مانند احساس غم، رفتار تحریک‌پذیر، احساس تهی بودن و تغییرات شناختی هستند که بر عملکرد فرد تاثیر می‌گذارند:

  • اختلال افسردگی ماژور
  • اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه
  • اختلال افسردگی مداوم
  • اختلال ناخوشی پیشاقاعدگی
  • اختلال افسردگی به دلیل بیماری دیگر

اختلالات افسردگی با دارو و روان‌درمانی درمان می‌شوند. علاوه بر این، تغییرات در سبک زندگی از جمله تغییر در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های خاص ممکن است به بهبود بیماری و پیشگیری از افسردگی کمک کند.

مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های طبیعی به درمان افسردگی کمک می‌کنند. قبل از اینکه هرگونه مکملی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بهتر  است با پزشک خود مشورت کنید. در این مقاله به ۱۱ مکمل اشاره می‌کنیم که برای افراد مبتلا به افسردگی بسیار مناسب هستند.

رودیولا داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی

رودیولا گیاهی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است و به صورت مکمل مصرف می‌شود. این گیاه باعث کاهش علائم افسردگی و بهبود واکنش استرسی می‌شود که می‌تواند به شما کمک کند تا در موقعیت‌های استرس‌زا واکنش بهتری نشان دهید.

تاثیرات ضدافسردگی این گیاه ممکن است به خاطر افزایش ارتباط سلول عصبی و کاهش بیش‌فعالی محور هیپوتالاموس-هیپوفیر-آدرنال (HPA) باشد.

محور HPA سیستمی پیچیده است که واکنش بدن به استرس را تنظیم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که بیش‌فعالی محور HPA ممکن است مرتبط با افسردگی ماژور باشد.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف رودیولا ممکن است برای کسانی که مبتلا به افسردگی هستند بسیار مفید باشد، چون این گیاه بر گیرنده ناقل عصبی و شبکه‌های مولکولی تاثیر می‌گذارد که حتی ممکن است بر رفتار فرد نیز تاثیر بگذارد. برای مثال، یک مطالعه بر روی ۵۷ نفر فرد مبتلا به افسردگی نشان داد که درمان با ۳۴۰ میلی‌گرم عصاره رودیولا در هر روز به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش علائم افسردگی در این افراد شد.

علاوه بر این، درمان با رودیولا نسبت به داروهای ضدافسردگی عوارض جانبی کمتری را نشان داد. مطالعه دیگری نیز نشان داد که مکمل‌هایی که شامل رودیولا و زعفران هستند به طور قابل توجهی افسردگی و علائم اضطراب را در افراد بزرگسال که مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط هستند بعد از ۶ هفته کاهش داد.

زعفران داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی

زعفران نوعی ادویه رنگی است که غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از جمله کاروتنوئید کاروسین و کروستین است. به‌طرز جالبی، زعفران به عنوان یک درمان طبیعی برای افسردگی شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که زعفران سطوح سروتونین ناقل عصبی را در مغز افزایش می‌دهد. در حالیکه دقیقا هنوز مشخص نیست که این فرآیند چه تاثیری دارد، اما گمان می‌رود که زعفران مانع از جذب دوباره سروتونین می‌شود، از این رو در مغز به مدت طولانی‌تری می‌ماند. یک تجزیه و تحلیل از ۵ فرد بیمار نشان داد که مصرف مکمل زعفران به طور چشمگیری علائم افسردگی را در افراد مبتلا به MDD کاهش داد. علاوه بر این، این بررسی نشان داد که مکمل‌های زعفران به طور مشابهی در کاهش علائم افسردگی همانند داروی ضد افسردگی اثرگذار هستند.

مکمل‌های زعفران یک درمان طبیعی برای افسردگی محسوب می‌شوند. با این وجود، تحقیقات در این مورد هنوز ادامه دارد و قبل از نتیجه‌گیری کامل باید منتظر بمانیم.

اسیدهای چرب امگا۳ برای اعصاب و افسردگی

اسیدهای چرب امگا۳، اسیدهای ضروری هستند که باید حتما از رژیم غذایی‌تان این اسیدها را دریافت کنید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های امگا۳ ممکن است به درمان افسردگی کمک کنند.

یک تحلیل در سال ۲۰۲۰ بر روی ۶۳۸ زن نشان داد که مکمل‌های اسیدهای چرب امگا۳ به طور چشمگیری علائم افسردگی را در زنان باردار و زنان بعد از زایمان بهبود بخشید. در این مطالعه، مکمل‌هایی با نسبت بیشتری از ایکوزاپنتانوییک اسید (EPA) به دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) تاثیرگذار بودند. EPA و DHA دو نوع از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که هردو در غذاهای دریایی یافت می‌شوند. مطالعه دیگری بر روی ۲۱۶۰ نفر نشان داد که مکمل‌های امگا۳ دارای تاثیر مثبتی بر درمان علائم افسردگی هستند. به طور ویژه‌ای، محققان نتیجه‌گیری کردند که فرمولاسیونهای امگا۳ که حاوی ۶۰ درصد یا بیشتر EPA در یک دوز یک گرمی یا کمتر در هر روز هستند، بیشترین تاثیر را داشتند. درحالیکه این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، مطالعات دیگر نیز نتایج دیگری را نشان دادند. برای مثال، در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داده شد که مکمل‌های امگا۳ علائم افسردگی را در کودکان و نوجوانان مبتلا به MDD کاهش نداد. در کل، مکمل‌های امگا۳ به خوبی تحمل می‌شوند و ممکن است در افراد خاصی به درمان افسردگی کمک کند. با این وجود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

NAC  ( N-استیل سیستئین) برای اعصاب و افسردگی

NAC یک پیش‌ماده برای گلوتاتیون و ال-سیستئین اسیدهای آمینو است. گلوتاتیون یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن شماست که برای تنظیم التهاب و محافظت از سلول‌ها در مقابل آسیب اکسایشی مهم است. ثابت شده است مصرف NAC مزیت‌های زیادی برای سلامتی دارد از جمله تقویت سطوح گلوتاتیون بدن.

تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به افسردگی دارای سطوح بالاتری از سیتوکین‌های التهابی مانند پروتئین واکنشی C، اینترلوکین ۶ و فاکتور نکروز توموری آلفا هستند. مصرف NAC ممکن است به کاهش التهاب و تسهیل علائم افسردگی کمک کند.

علاوه بر این، NAC ممکن است اختلال در انتقال‌دهنده‌های عصبی را در افراد مبتلا به اختلالات روانی بهبود بخشد. اختلال در انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و گلوتامات ممکن است مرتبط با اختلالات رفتاری و اسکیزوفرنی باشد.

در نهایت، یک بررسی در سال ۲۰۱۶ که شامل ۵ مطالعه بود نشان داد که درمان با NAC به طور چشمگیری علائم افسردگی را کاهش داد و موجب بهبود عملکرد افراد مبتلا به افسردگی شد. علاوه بر این، مصرف مکمل NAC بدون خطر است و به خوبی تحمل می‌شود.

دوز ۲ الی ۲.۴ گرمی در هر روز به درمان بیماری‌های روانی مانند افسردگی کمک می‌کند.

 

ویتامین D برای اعصاب و افسردگی

ویتامین D یک ماده مغذی مهم است که نقش مهمی را در بدن شما بازی می‌کند. متاسفانه، بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D هستند، مخصوصا افراد مبتلا به افسردگی. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی دچار کمبود ویتامین D هستند. ویتامین D ممکن است از طریق چندین مکانیسم با افسردگی از جمله کاهش التهاب، تنظیم رفتار و محافظت از بدن در مقابل اختلال عصبی شناختی به درمان افسردگی کمک کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مکمل‌های ویتامین D برای افراد مبتلا به افسردگی ماژور بسیار مفید هستند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ بر روی افراد افسرده که دچار کمبود ویتامین D بودند نشان داد که دریافت ۳۰۰۰۰۰ IU از ویتامین D به بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند و شدت بیماری کاهش پیدا می‌کند. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ اینگونه نتیجه‌گیری کرد که اگرچه سطوح ویتامین D مرتبط با علائم افسردگی هستند، قبل از اینکه ویتامین D برای درمان افسردگی پیشنهاد شود، شواهد بیشتری مورد نیاز است.

 

ویتامین‌های B برای اعصاب و افسردگی

ویتامین‌های B نقش مهمی را در عملکرد عصبی و تنظیم رفتار بازی می‌کنند. ویتامین‌های B از جمله فولات، B12 و B6 برای تولید و تنظیم ناقل‌های عصبی از جمله سروتونین، گاماآمینوبوتیریک اسید (GABA) و دوپامین مورد نیاز هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B12 و فولات ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد و مصرف این مکمل‌ها ممکن است علائم افسردگی را در افراد خاصی کاهش دهد. برای مثال، مکمل‌های فولات ممکن است علائم افسردگی در کودکان و افراد بزرگسال که دارای جهش ژنتیکی هستند را کاهش دهد. ثابت شده است مصرف مکمل ویتامین B12 موجب کاهش علائم افسردگی در افراد مبتلا به MDD می‌شود. همچنین یک بررسی در سال ۲۰۲۰ به طور مشابهی نشان داد که مصرف مکمل‌های B12 ممکن است شروع افسردگی را به تاخیر بیندازد و تاثیرات داروهای ضدافسردگی را بهتر کند.

همچنین ویتامین B6 موجب بهبود علائم افسردگی در هنگام استفاده با دیگر مواد مغذی مانند تریپتوفان و شکلی از ویتامین B3 به نام نیکوتینامید می‌شود.

روی برای اعصاب و افسردگی

روی نوعی املاح معدنی است که برای سلامتی مغز و تنظیم مسیرهای ناقل عصبی مهم است. همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. کمبود روی به طور بارزی مرتبط با افزایش احتمال خطر ابتلا به افسردگی و تشدید علائم افسردگی است. یک مطالعه بر روی ۱۷ مطالعه مشاهده‌ای نشان داد که سطوح روی خون در افراد مبتلا به افسردگی نسبت به افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، حدود ۰.۱۲ µg/mL کمتر بود. به طور مشابهی یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد مکمل‌های روی را در کنار داروهای ضد افسردگی مصرف کردند، به طور چشمگیری علائم افسردگی در آنها کاهش یافت.

اس-آدنوزیل متیونین برای اعصاب و افسردگی (SAMe)

SAMe یک ترکیب حاوی سولفور است که در درمان افسردگی امیدوارکننده است. این ماده به طور طبیعی در بدن شما یافت می‌شود و نقش مهمی را در عملکرد مغز بازی می‌کند. یک بررسی در سال ۲۰۲۰ بر روی ۸ مطالعه نشان داد که SAMe در هنگام استفاده به تنهایی یا همراه با داروهای ضدافسردگی موجب بهبود علائم افسردگی در افراد مبتلا به MDD شدند. دوز روزانه از ۲۰۰ تا ۳۲۰۰ میلی‌گرم متغیر بود و در عین حال زمان درمان بین ۲ الی ۱۲ هفته بود.

 

علف چای داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی

علف چای گیاه مشهوری است که ثابت شده است در کاهش علائم افسردگی بسیار موثر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که درمان با علف چای، علائم افسردگی را در افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط کاهش داد. با این حال، تاثیر این مکمل برای درمان افسردگی شدید هنوز ثابت نشده است. مانند بسیاری دیگر از گیاهان، علف چای به خوبی می‌تواند با داروهای دیگر تعامل برقرار کند. از همه مهم‌تر، این گیاه می‌تواند با برخی داروهای ضدافسردگی تعامل برقرار کند که باعث می‌شود این داروها عوارض کمتری داشته باشند.

منیزیم برای اعصاب و افسردگی

منیزیم، املاح معدنی مهمی محسوب می‌شود که مزیت‌های زیادی برای افراد افسرده دارد. کمبود منیزیم در میان افراد افسرده رایج است و تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل منیزیم ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد. یک مطالعه تصادفی بر روی ۱۲۶ نفر مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط نشان داد که مصرف ۲۴۸ میلی‌گرم منیزیم در هر روز به مدت ۶ هفته به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش داد.

کراتین برای اعصاب و افسردگی

کراتین یک اسید آلی است که نقش مهمی را در حفظ انرژی مغز بازی می‌کند. گمان می‌رود تغییر در سطوح انرژی مغز موجب پیشرفت افسردگی می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف ۲ الی ۱۰ گرم کراتین در روز ممکن است علائم افسردگی را در افراد مبتلا به MDD کاهش دهد.

 

حرف آخر

افسردگی یک بیماری روانی سالم است که بر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تاثیر گذاشته است. اگرچه افسردگی با دارو درمان می‌شود، اما برخی افراد ممکن است بخواند از روش‌های سالمی مانند داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی استفاده کنند تا علائم افسردگی خود را کاهش دهند. مکمل‌هایی که در این مقاله معرفی شد به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کنند و ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی بسیار مفید باشند. با این وجود، تحقیقات بیشتری برای تاثیر این گیاهان و مکمل‌ها بر روی افسردگی وجود دارد.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی پریهان

مطالب پیشنهادی

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب