گلوکز برای چی خوبه؟

اگر به‌دنبال این هستید که بدانید که گلوکز برای چی خوبه، احتمالاً می‌دانید که نام دیگر گلوکز، قند خون ست. گلوکز روشی برای محافظت از بدن برای کارکرد بهتر است. وقتی سطوح گلوکز بدن‌تان به‌خوبی کنترل می‌شود، در اغلب اوقات چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. با این وجود، وقتی سطوح گلوکز بیش از حد بالا می‌رود یا پایین می‌آید، می‌تواند بر کارکرد بدن‌تان تاثیر بگذارد.

گلوکز برای چی خوبه؟

طبق گزارش مجله پریهان: گلوکز، ساده‌ترین نوع کربوهیدارت است که بدن‌تان چندین بار در روز از آن استفاده می‌کند. وقتی غذا می‌خورید، بدن خیلی سریع شروع به فرآوری گلوکز و دیگر کربوهیدارت‌ها می‌کند. سپس، آنزیم‌ها به کمک پانکراس شروع به شکسته شدن می‌کنند.

پانکراس که هورمون‌هایی مانند انسولین تولید می‌کند، برای چگونگی مداخله بدن با گلوکز از اهمیت زیادی برخوردار است. وقتی غذا می‌خورید، بدن‌تان به پانکراس دستور می‌دهد تا انسولین را برای کنترل افزایش سطوح خون رهاسازی کند.

سپس، عضله، چربی و دیگر سلول‌ها از گلوکز برای تامین یا ذخیره انرژی استفاده می‌کنند.

دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که پانکراس، انسولین را به روشی که باید تولید کند، تولید نمی‌کند. در این مورد، ممکن است برای تنظیم گلوکز به تزریق انسولین نیاز داشته باشید.

تحقیقات در سال 2018 نشان می‌دهند که دیابت ممکن است در اثر مقاومت به انسولین به وجود آید. این زمانی است که سلول‌های بدن، انسولین را حس نمی‌کنند و قند بیش از حدی در جریان خون باقی می‌ماند.

وقتی بدن به روشی که باید به انسولین پاسخ دهد، واکنش نشان نمی‌دهد، از ورود گلوکز به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. سلول‌های بدن با سیگنال‌دهی ایجاد کتون‌ها واکنش نشان می‌دهند.

در طی زمان، همزمان با مقاومت انسولین، سطوح انسولین ممکن است پایین بماند. بدن ممکن است چربی را از سلول‌های چربی رهاسازی کند. علاوه‌براین، کبد رهاسازی کتون‌های بیشتری را حفظ می‌کند که باعث کاهش pH خون در یک سطح اسیدی می‌شود.

وقتی بدن نمی‌تواند از گلوکز به‌درستی استفاده کند، ایجاد کتون‌ها و تغییر در pH خون ممکن است خطرناک باشد. این رویداد، کتواسیدوز دیابتی نامیده می‌شود که زندگی فرد را تهدید می‌کند.

 

سطوح مورد انتظار گلوکز

تحقیقات در سال 2021 نشان می‌دهند که سطح گلوکز خون کمتر از 100 mg/dl با شکم خالی برای افراد بدون دیابت است. دو ساعت بعد از وعده غذایی این مقدار باید کمتر از 140 mg/dl باشد.

سطوح گلوکز هدف در افراد مبتلا به دیابت متفاوت است. برخی از عواملی که باعث افزایش سطوح قند خون می‌شوند عبارتند از:

قهوه: حتی قهوه تلخ هم ممکن است باعث شود به افزایش گلوکز خون حساسیت زیادی نشان دهید.

اجتناب از خوردن صبحانه: حذف وعده صبحانه ممکن است سطوح قند خونتان را بعد از ناهار یا شام افزایش دهد.

داروها: برخی داروها و اسپری‌های بینی ممکن است موجب شوند تا کبدتان گلوکز بیشتری را برای پیشگیری از تولید انسولین تولید کند.

استرس: نگرانی بیش از حد و فشار ممکن است سطوح گلوکز خونتان را افزایش دهد.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب