بهترین مواد غذایی برای تری گلیسیرید بالا کدام ها هستند؟

غذاهای سبوس‌دار و ماهی چرب جزو مواد غذایی برای تری‌گلیسیرید بالا هستند و می‌توانند در پایین آمدن سطح تریگلیسیرید خون مفید واقع شوند. تریگلیسیرید نوعی چربی است که در بدن یافت می‌شود. رژیم غذایی نقشی کلیدی در ساخت تریگلیسیرید بدن دارد، برای همین غذاهای خاصی می‌توانند به شما در کاهش تریگلیسیرید کمک کنند.

مواد غذایی برای تری‌گلیسیرید بالا را بشناسید

در ادامه مقاله در پریهان در مورد مواد غذایی برای تری‌گلیسیرید بالا بیشتر صحبت می‌کنیم:

پروتئین سویا 

یک بررسی از 46 آزمایش نشان داده که مصرف پروتئین سویا به طور چشمگیری در کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون موثر است. دریافت روزانه 25 گرم پروتئین سویا بیشترین تاثیر را در پایین آوردن این چربی خون دارد.

ماهی پرچرب

ماهی‌های چرب نظیر ساردین، سالمون و خال مخالی (اسقومری) منابع مهم امگا 3 در پایین آوردن سطح تری‌گلیسرید خون هستند. اسیدهای چرب اومگا 3 چربی‌های مفیدی هستند. این چربی‌ها بجز اینکه برای سلامتی غشای سلول ضروری‌اند، به کاهش التهاب کمک کرده، بنیه فرد را تقویت کرده و به سلامت مغز کمک می‌کنند و در نهایت موجب کاهش کلسترول خون می‌شوند.

بجز ماهی‌های چرب، شما می‌توانید چربی‌های امگا 3 را از طریق روغن ماهی هم جذب کنید. در واقع، اثبات شده که روغن ماهی هم به همان اندازه در کاهش سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول مفید است.

آووکادو

آووکادو برای تری گلیسیرید بالا

از دیگر مواد غذایی برای تری‌گلیسیرید بالا آووکادو میوه‌ای پر چرب و منبع غنی اسید چرب تک  اشباع نشده است. مطالعات نشان داده که جانشینی چربی اشباع نشده، چربی ترانس و کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی به همراه آووکادو می‌توانند به طرز چشمگیری سطح تریگلیسیرید را کاهش دهند.

علاوه بر این، چربی تک اشباع نشده آووکادو در پایین ‌آوردن سطح قند خون بهتر از سایر چربی‌ها عملکرد بهتری دارند.

غلات سبوس‌دار

غلات سبوس‌دار نظیر  آرد جو دو سر، گندم سیاه، جو و ارزن به‌خاطر نقشی که در کاهش خطر بیماری‌های قلبی دارند شناخته شده‌اند.

برای مثال  ارد جو دو سر در کاهش کلسترول و قند خون موثر شناخته شده اما تاثیر خاصی در پایین آوردن سطح تری‌گلیسیرید از خود نشان نداده است. در حالی که گندم سیاه، جو و ارزن توانسته اند تا 74٪ سطح تری‌گلیسیرید را کاهش دهند.

بنابراین خوب است که در لیست مواد غذایی برای تری‌گلیسیرد بالا  غلات را بگنجانید. می‌توانید در لیستی دیگر با بهترین نوشیدنی برای چربی بالا نیز آشنا شوید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای تری گلیسیرید بالا

روغن نارگیل به‌خاطر داشتن چربی‌های اشباع شده شهرت بدی دارد، با این حال همچنان بخاطر تاثیرات بالقوه محافظتی در مقابل بیماری‌های قلبی درباره آن تحقیق صورت می‌گیرد. روغن نارگیل ترکیبی از اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اشباع شده و تری گلیسیرید با زنجیره متوسط است.

سیر

سیر گیاهی است با خواص درمانی برای بیماری‌های قلبی-عروقی. در یک مطالعه نشان داده شده که مصرف دو گرم پودر سیر برای چهل روز تاثیر شگفت‌آوری در کاهش سطح تری‌گلیسیرید دارد.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی آخرین چیزی است که در لیست مواد غذایی برای تری‌گلیسیرید بالا به آن اشاره می‌کنیم. گل کلم، کلم، بروکلی، کلم فندوقی (کلم بروکسل)، کلم بوک چوی و کلم پیچ همگی عضوی از خانواده‌ی شب‌بویان هستند. این سبزیجات چلیپایی سرشار از ترکیباتی به نام گلوکوزینولات و ایزوتیوسیانات هستند. مطالعات قدیمی و جدید نشان می‌دهد که این سبزیجات تاثیرات بالقوه‌ای در کاهش استرس و خطر سرطان دارند. اگرچه مطالعات بیشتری لازم است اما این سبزیجات پتانسیل بالایی در بهبود متابولیسم چربی خون و سلامت سوخت ساز بدن دارند.

 

منبع

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب