فواید و مضرات روغن نعناع که تا به حال نشنیده‌اید

نعناع گیاه خوش عطری است که به طور طبیعی در شمال آمریکا و اروپا رشد می‌کند. روغن نعناع از برگ‌های گیاه نعناع استخراج می‌شود و برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با فواید و مضرات روغن نعناع بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

کاربرد روغن نعناع

خوب اگر بخواهیم از فواید و مضرات روغن نعناع بگوییم، باید قبل از آن با انواع کاربرد روغن نعناع آشنا شویم. برای مثال روغن نعناع برای موارد زیر به کار می‌رود:

  • درمان انواع بیماری‌ها از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، حالت تهوع و دیگر مشکلات گوارشی همچنین سرماخوردگی معمولی و انواع سردردها
  • به صورت موضعی برای درمان خارش، درد عضلانی و سردرد
  • برای طعم دادن به غذاها و محصولاتی مانند دهانشویه‌ها
  • به خاطر رایحه‌ای که دارد در انواع محصولات آرایشی استفاده می‌شود

 

فواید روغن نعناع

در ادامه به فواید روغن نعناع اشاره می‌کنیم:

روغن نعناع برای لب

روغن نعناع برای لب

بله درست شنیدید، روغن نعناع برای لب هم استفاده می‌شود. اما چگونه و چه فوایدی دارد؟

آسان‌ترین راه برای استفاده از روغن نعناع بر روی لب‌ این است که آن را روی لب‌ها بمالید.

به کمک قطره‌چکان چند قطره روغن نعناع روی لب‌هایتان بزنید. چند دقیقه منتظر بمانید، سپس بشوئید.

روغن نعناع به ترمیم ترکیدگی لب‌ها کمک می‌کند. گردش خون در لب‌ها را راحت‌تر می‌کند. روغن نعناع دارای خواص ضد التهابی است که به درمان لب‌های خشک و ترک خورده کمک می‌کند. می‌توانید کمی هم روغن نارگیل به آن اضافه کنید. این روش را چند بار در روز استفاده کنید تا از مزیت‌های آن استفاده کنید.

 

 IBS

برخی از تحقیقات گسترده در مورد فواید و مضرات این روغن برای IBS (نوعی بیماری دستگاه گوارشی مزمن)  انجام گرفته است که شامل درد شکمی، اسهال و یبوست است.

یک تحقیق بر روی 12 نفر، اثربخشی کپسول‌های روغن نعناع را در بیماران مبتلا به IBS نشان داد. محققان دریافتند که روغن نعناع باعث بهبود درد شکمی و دیگر علائم IBS می‌شود.

فوایدی که روغن نعناع برای IBS دارد عبارتند از:

  • ریلکس کردن عضلات دستگاه گوارشی
  • دارای تاثیرات ضد التهابی
  • تاثیرگذار بر روی انواع باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند
  • کاهش احساس درد در دستگاه گوارشی

توصیه می‌شود فرد مبتلا به IBS که بالای 15 سال سن دارد، سه بار در روز یک عدد کپسول روغن نعناع مصرف کند. اگر درد و ناراحتی شدید است، می‌تواند دو عدد کپسول سه بار در روز مصرف کند.

روغن نعناع نسبت به دیگر ضد اسپاسم‌ها عوارض کمتری دارد. اما برخی افراد ممکن است به آن واکنش نشان دهند. مصرف روغن نعناع برای بیماران IBS نباید بیشتر از 8 هفته طول بکشد، چون مصرف بیشتر از هشت هفته تحقیق و بررسی نشده است. ممکن است با علائم زیر مواجه شوید:

سوزش سردل یا سوء هاضمه مخصوصا اگر کپسول فاقد پوشش بیرونی باشد

اگر روی پوست استفاده شود ممکن است منجر به درماتیت پوستی شود

سوزش مقعد در هنگام اسهال

اگرچه بسیار نادر است اما ممکن است برخی افراد نسبت به روغن نعناع حساسیت نشان دهند که علائم آن عبارتند از:

حالت تهوع

سردرد

زخم دهان

گرگرفتگی

باید به این نکته توجه کرد که نوشیدن الکل ممکن است احتمال واکنش آلرژیکی به روغن نعناع را افزایش دهد.

بهتر است بخوانید: بهترین نوع قهوه برای کبد چرب کدام است؟

 

 سردرد  

در یک تحقیق گزارش شده است که روغن نعناع برای سردرد بسیار خوب است. خیلی از مردم برای رفع سردردهای میگرنی از این روغن استفاده می‌کنند که در ادامه به این روش‌ها می‌پردازیم:

الف. چند قطره از روغن نعناع را داخل وان حمام بریزید

دوش گرفتن می‌تواند به کاهش شدت سردرد کمک کند. چند قطره روغن نعناع به وان حمام خود بیفزایید تا مزیت‌های آرام‌بخشی دوش گرفتن را چند برابر کند. لامپ حمام را هم خاموش کنید و اگر دود شمع اذیت‌تان نمی‌کند از شمع استفاده کنید.

ب. بخور روغن نعناع برای سردرد

آب داغ را در یک کاسه بریزید و 3 الی 7 قطره روغن نعناع به آن اضافه کنید. سرتان را با یک حوله بپوشانید، چشمانتان را ببندید و با بینی‌تان نفس بکشید. بیشتر از دو دقیقه زیر حوله نمانید. بخور می‌تواند به سردردهای سینوسی کمک بسیاری کند، مخصوصا اگر علائم گرفتگی هم داشته باشید.

 

ج. ماساژ با روغن نعناع برای رفع سردرد

روغن نعناع نباید به طور مستقیم روی پوست استفاده شود، بهتر است با یک روغن حامل دیگر مخلوط کنید. معمولا نسبت پیشنهادی آن 3 تا 5 قطره روغن نعناع به اضافه 1 اونس روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل گرم است. افرادی که به مغزدانه‌ها حساسیت دارند نباید از این روغن‌ها استفاده کنند. قبل از استفاده آن را حتما تست کنید تا مطمئن شوید که نسبت به آن حساسیت ندارید. 24 تا 48 ساعت منتظر بمانید. برای ماساژ با روغن نعناع چند قطره از روغن را روی انگشتان‌تان بزنید و پیشانی، پشت گردن، شانه‌ها و قسمت سینه‌تان را با این روغن ماساژ دهید. برخی از سردردها به خاطر انقباض عضلات در این قسمت از بدن ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان داده است که یک ماساژ سی دقیقه‌ای می‌تواند به تسکین علائم سردرد در طی 24 ساعت کمک کند.

 

حتما بخوانید: 20 روش عالی برای پیشگیری از سردرد و میگرن

 

اسپری روغن نعناع درست کنید

روغن نعناع را داخل یک بطری بریزید و به طور مستقیم اسپری کنید. اگر احساس می‌کند بوی آن خیلی تند است چند قطره از آن را روی لباس خود بزنید. از بو کردن آن پرهیز کنید چون علائم سردرد را تشدید می‌کند.

 

چای نعناع بنوشید

چای نعناع

درسته که روغن نعناع رو نمی‌توانید بخورید، اما می‌توانید از برگ‌های نعناع چای درست کنید. بر طبق یک مطالعه در سال 2016، نوشیدن چای نعناع ممکن است به احساس آرامش کمک کند.

 تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی پِریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب