4 علت عجیب لکه قهوه‌ای قبل از پریود که باید جدی گرفته شوند!

اگر نگران لکه قهوه‌ای قبل از پریود هستید، باید بگوییم که لکه‌های قهوه‌ای به‌دلیل تغییرات هورمونی است که در ابتدا یا در طول چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد. با این وجود، لکه قهوه‌ای می‌تواند قبل از پریود به خاطر تخمک‌گذاری یا فعالیت جنسی شدید یا بعد از معاینه زنان مانند تست پاپ اسمیر اتفاق بیفتد. در برخی مواقع، این نوع لکه نشان از بیماری‌های جدی هستند مانند بیماری التهاب لگن، عفونت مقاربتی یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است.

لکه قهوه‌ای قبل از پریود

در ادامه مقاله در وب سایت پریهان به رایج‌ترین علت‌های لکه قهوه‌ای قبل از پریود اشاره می‌کنیم:

تخمک‌گذاری

برخی از زنان ممکن است در طول تخمک‌گذاری با لکه‌بینی مواجه شوند که تقریباً 14 روز بعد از قاعدگی اتفاق می‌افتد. خونریزی ناشی از تخمک‌گذاری معمولاً 2 روز طول می‌کشد که رنگ این خونریزی قهوه‌ای، صورتی با قرمز رنگ است.

چه باید کرد

در اکثر موارد، نیازی به درمان خونریزی در طول تخمک‌گذاری نیست، چون لکه قهوه‌ای قبل از پریود در این مورد نرمال است. با این وجود، اگر خونریزی بیشتر از 2 روز طول کشید یا خونریزی شدید بود، باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

اشیای خارجی

وجود اشیای خارجی در واژن نیز می‌تواند موجب لکه قهوه‌ای قبل از پریود شود، مخصوصاً اگر آن شی خارجی به مدت طولانی در داخل واژن بماند. برخی از این مثال‌ها عبارتند از: تامپون، کاندوم‌های زنانه، اسفنج‌های جذبی و برخی از داروهای ضد بارداری. توصیه می‌شود اسامی قرص ضد بارداری را یاد بگیرید.

چه باید کرد؟

برای پیشگیری از التهاب واژن یا ابتلا به عفونت، باید به تعویض تامپون و اسفنج‌های جذبی اهمیت زیادی داد. علاوه‌براین، کاندوم‌های زنانه باید فوراً بعد از رابطه جنسی برداشته شوند. اگر به‌خاطر استفاده از داروهای ضد بارداری دچار لکه قهوه‌ای قبل از پریود شده‌اید، باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

بعد از معاینه واژن

برخی از زنان بعد از معاینه واژن با لکه قهوه‌ای قبل از پریود روبه‌رو می‌شوند، مخصوصاً بعد از تست پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی.

چه باید کرد؟

برای لکه قهوه‌ای بعد از پریود که به خاطر معاینه واژن به وجود آمده است، نیازی به درمان نیست. اگر این لکه‌بینی در طی یک روز از بین نرفت و یا همراه با علائم دیگر بود، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

بیماری التهاب لگن

بیماری التهاب لگن با ورم در واژن شروع می‌شود و سپس به رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها گسترش می‌یابد. علائم رایج آن عبارتند از لکه قهوه‌ای قبل از پریود که ممکن است همراه با بوی بد باشد و در طول رابطه جنسی احساس درد کنید. تب و درد شکمی نیز از علائم دیگر این بیماری هستند.

چه باید کرد

اگر شک می‌کنید که به این بیماری مبتلا هستید، هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایش به بیماری التهاب لگن پی خواهد بود و ارزیابی خواهد کرد که بیماری تا چه حد پیش رفته است. این بیماری با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: tuasaude.com

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب