غذاهای مضر برای کبد چرب کدام‌ها هستند؟

اگر مبتلا به بیماری کبد چرب هستید، باید از خوردن غذاهای مضر برای کبد چرب اجتناب کنید یا حداقل با احتیاط بخورید. در کل، این غذاهای مضر به افزایش وزن نیز کمک می‌کنند و می‌توانند قند خون را نیز افزایش دهند. توصیه می‌کنیم برای به‌دست آوردن سلامتی کبدتان تا می‌توانید این غذاها را محدود کنید.

 

غذاهای مضر برای کبد چرب

در ادامه از مجله اینترنتی پریهان با این غذاها آشنا می‌شویم:

 

غذاهای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده برای کبد

غذاهای سرخ‌شده مانند پای مرغ و سیب‌زمینی سرخ‌شده غنی از چربی اشباع شده هستند. خوردن بیش از حد چربی اشباع شده می‌تواند در طی زمان به کبد آسیب برساند و منجر به التهاب و آسیب کبدی شود. بر طبق دستورالعمل رژیم غذایی برای آمریکا، توصیه می‌شود میزان مصرف چربی اشباع شده کمتر از 10 درصد کالری مورد نیاز بدن باشد که تقریباً برابر با 13 گرم است.

به جای غذاهای سرخ‌شده از جایگزین‌های سالم‌تر مانند چیکن پارمسان استفاده کنید.

 

گوشت‌های فرآوری‌شده

گوشت‌های فرآوری‌شده برای کبد

یکی از غذاهای مضر برای کبد چرب، گوشت‌های فرآوری‌شده است مانند هات داگ یا کالباس که چربی اشباع شده بسیار بالایی دارند. اگر این غذاها به مقدار زیادی خورده شوند به مرور زمان منجر به آسیب کبدی می‌شوند. اگر به هر دلیلی خوردن گوشت‌های فرآوری‌شده را انتخاب می‌کنید، سعی کنید در مقدار کم بخورید و تا حد امکان از گوشت‌های کم چرب استفاده کنید.

 

پپرونی

پیتزا پپرونی برای کبد

پیتزا پپرونی حاوی چربی اشباع شده بالایی است. بهترین کار این است که پپرونی را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. در واقع می‌توان گفت پپرونی یکی از بدترین چیزهایی است که می‌توانید بخورید چون آنقدر حاوی چربی اشباع شده است که بیشترین آسیب را به کبدتان وارد می‌کند.  

 

 چیزبرگر

چیزبرگر به‌خاطر چربی اشباع شده بالایی که دارد بسیار مشهور است و یکی از غذاهای مضر برای کبد است. برطبق انجمن قلب آمریکا، محصولات و روغن‌های حیوانی باعث افزایش بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شوند. برخی از برگرهای فست‌فود حاوی بیشتر از 16 گرم چربی اشباع شده است، بنابراین بهترین کار این است که از مصرف آنها خودداری کنید.

سبزیجات منابع سالمی از فیبر هستند و هیچ‌گونه چربی اشباع‌شده‌ای ندارند. بهتر است به جای مصرف فست‌فودها از غذاهای سالم‌تر استفاده کنید.

 

خامه زده شده

متاسفم اما خامه زده شده هم جزو فهرست غذاهای مضر برای کبد است. درسته که خامه مزه خوبی دارد، اما اگر از جنبه سلامتی به آن نگاه کنیم، هیچ نفعی برای‌تان ندارد. خامه زده شده حاوی کالری بالا، شکر، چربی و چربی اشباع شده است (تقریباً 23.2 گرم در هر فنجان خامه). از هر چیزی که در آن از خامه زده شده استفاده شده است، اجتناب کنید.

 

نوشابه   

قند افزودنی هیچ گونه ماده مغذی ندارد. خوردن بیش از حد قند افزوده می‌توند منجر به این شود که کبد قند را به چربی تبدیل کند که در طی زمان به بیماری کبد چرب کمک می‌کند. دستورالعمل رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها توصیه می‌کند که میزان مصرف قند افزوده بیشتر از 10 درصد کالری مورد نیاز بدن نباشد.

 

کره

متاسفانه کره به عنوان یکی از غذاهای مضر برای کبد باعث تشدید بیماری کبدی می‌شود. کره حاوی سطوح بالایی از چربی اشباع شده است. به جای کره می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید که حاوی اسیدهای چرب امگا3 است و به کاهش سطوح آنزیم کبد کمک می‌کند. همچنین روغن زیتون به کنترل وزن و کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

 

شیر کامل

یک فنجان شیر کامل تقریباً حاوی 9.1 گرم چربی اشباع شده است که برای یک فرد مبتلا به بیماری کبدی به‌هیچ وجه ایده‌آل نیست. اما مصرف شیر را نباید متوقف کنید. از شیر کم چرب و حاوی پروتئین وی استفاده کنید تا از آسیب به کبد پیشگیری شود.

چای سبز نیز یکی از نوشیدنی‌های مفید است که می‌توانید مصرف کنید و برای کبدتان مفید است. مصرف منظم چای سبز موجب بهبود سلامت کبد می‌شود.

 

روغن‌ها

بسیاری از روغن‌های گیاهی به‌نظر سالم می‌رسند اما در واقع حاوی چربی اشباع‌شده بالایی هستند. برخی از این روغن‌ها عبارتند از روغن هسته خرما، روغن نارگیل، کره کاکائو و پیه گاو.

تحقیقات نشان می‌دهند که مواد شیمیایی خاصی که در آووکادو یافت می‌شود ممکن است به کبد آسیب وارد کند.

 

بستنی

در واقع، هر دسری که حاوی سطوح بالایی از شکر باشد باید حذف کنید. بستنی دارای سطوح بالایی از چربی اشباع شده است، بنابراین نمی‌توانید آن را مصرف کنید.

 

سوپ

همه سوپ‌ها جزو غذاهای مضر برای کبد نیستند. اما بسیاری از سوپ‌ها می‌توانند حاوی مقدار زیادی سدیم باشند. جذب سدیم بالا به‌طور مستقیم مرتبط با بیماری‌های کبد چرب است. خوردن غذاهای حاوی نمک زیاد مانند سوپ‌های فرآوری‌شده و سوپ‌های بسته‌بندی شده می‌تواند موجب فیبروز شود. بهتر است از سوپ‌های خانگی استفاده کنید.

 

پنیر ریکوتا

در کل پنیر جزو غذاهای مضر برای کبد نیست، اما پنیر ریکوتا استثناء است. هر فنجان پنیر ریکوتا حاوی 10.3 گرم چربی اشباع شده است که هر فرد مبتلا به کبد چرب باید از آن اجتناب کند. اگر میل به خوردن پنیر دارید، از پنیرهای سالم استفاده کنید.

 

الکل

بیماری کبدی مرتبط با الکل به‌دلیل سالها نوشیدن بیش از حد الکل است، بنابراین الکل یکی از غذاهای مضر برای کبد محسوب می‌شود. با نوشیدن الکل، کبد به‌طور ناگهانی دچار التهاب می‌شود و فرد به سیروز کبدی مبتلا می‌شود.

با این وجود، خبر خوب این است که می‌توانید از قهوه برای کبد چرب استفاده کنید. گزارش‌ها حاکی از آن است که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز مرتبط با ریسک پایین پیشرفت بیماری سیروز کبدی است.

 

حرف آخر  

مصرف میوه‌ و سبزیجات رنگی، غلات کامل پر از فیبر، چربی‌های سالم، منابع پروتئینی و لبنیات غنی از کلسیم یا جایگزین‌های لبنیات همان کاری است که می‌توانید برای کبدتان انجام دهید. اگر الکل می‌نوشید و نمی‌توانید ترک کنید، حداقل در حد اعتدال مصرف کنید. خوردن غذاهای فرآوری‌شده، قند افزوده و غذاهای سرخ‌شده را هم به حداقل برسانید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: eatingwell.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب