عوارض ماسک جوش شیرین که حتماً باید بدانید

در سالهای اخیر که استفاده از جوش شیرین در ماسک‌ها رواج پیدا کرده است، عوارض ماسک جوش شیرین به چند دلیل نادیده گرفته می‌شود. جوش شیرین می‌تواند سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری کند و باعث شود تا نرمی پوست را بیشتر احساس کنید. لایه‌برداری پوست می‌تواند به تمیز کردن منفذهای پوستی کمک کند. همچنین جوش شیرین باعث خنثی کردن باکتری‌هایی می‌شود که موجب جوش می‌شوند. برخی از افرادی که از جوش شیرین بر روی صورت‌شان استفاده می‌کنند ادعا می‌کنند که جوش صورتشان از بین رفته است. به هر حال جوش شیرین هر چقدر هم مزیت داشته باشد احتمال این وجود دارد که برای پوست مضر باشد. برای همین بهتر است با عوارض استفاده آن آشنا شوید.

 

عوارض ماسک جوش شیرین

طبق گزارش مجله اینترنتی پریهان، عوارض ماسک جوش شیرین که ممکن است در هنگام استفاده از آن روبه‌رو شوید عبارتند از:

 

بسیار قلیایی است

جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم یک ماده شیمیایی قلیایی است که به خنثی کردن اسید کمک می‌کند. پس جوش شیرین می‌تواند با پوست هم چنین کاری بکند. با اینکه در بسیاری از مواقع، متخصصین پوست از جوش شیرین برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌کنند، در کل برای شستشوی کامل بسیار قلیایی است مخصوصاً اگر به‌طور مکرر استفاده شود.

پوست سالم تا اندازه‌ای اسیدی است. این حالت اسیدی به شکل‌گیری یک مانع محافظ کمک می‌کند و برای سلامتی پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. شستن صورت با جوش شیرین می‌تواند مانع چربی محافظ پوست را از بین ببرد و pH آن را تغییر دهد. همچنین باکتری‌های طبیعی را بر روی سطوح پوست مختل کند. باکتری‌های طبیعی پوست از عفونت و آکنه پیشگیری می‌کنند. پس اگر صورت‌تان را زیاد با جوش شیرین بشویید، پوست‌تان مستعد عفونت و جوش می‌شود.

 

حساسیت

یکی دیگر از عوارض ماسک جوش شیرین این است که ممکن است باعث حساسیت پوستی شود. بله جوش شیرین می‌تواند موجب تحریک پوستی شود. خیلی از افراد نمی‌دانند که پوست آنها به جوش شیرین حساس است و زمانی که آن را به‌طور مستقیم استفاده می‌کنند متوجه حساسیت می‌شوند. اگر پوست‌تان به ماسک جوش شیرین واکنش نشان داد، استفاده از آن را کنار بگذارید.

 

لایه‌برداری بیش از حد پوست

لایه‌برداری بیش از حد پوست هم از عوارض ماسک جوش شیرین محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید لایه‌برداری باعث می‌شود تُن پوست یکدست شود و پوست ظاهر بهتری به خود بگیرد. اما لایه‌برداری بیش از حد می‌تواند موجب قرمزی، جوش، سوزش و خشک شدن پوست شود. آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه می‌کند که بهتر است فاصله زمانی بین لایه‌برداری پوست را رعایت کنید تا از تحریک آن جلوگیری شود

 

چگونه از آن استفاده کنیم؟

عملکرد محصولات پوستی به نوع پوست‌تان بستگی دارد. بهتر است طبق نیاز پوست‌تان محصولات مراقبت از پوست را انتخاب کنید.

 

پوست‌های خشک و حساس  

اگر پوست‌تان به‌راحتی تحریک می‌شود یا به‌طور مکرر خشک می‌شود، از پاک‌کننده‌هایی بر پایه گلیسیرین استفاده کنید. این پاک‌کننده‌ها از موانع پوستی‌تان محافظت می‌کنند.

 

غذاهایی که برای پوست خشک مناسب هستند

 

پوست‌های چرب  

فوم شستشو بهترین دوست پوست شما است. فوم شستشو می‌تواند چربی اضافه را از پوست‌تان بردارد.

 

تونر برای پوست‌های چرب

 

پوست‌های مستعد آکنه

پوست مستعد آکنه می‌تواند خشک، چربی یا ترکیبی از هر دو باشد که انتخاب یک پاک‌کننده را کمی با چالش روبه‌رو می‌کند. یک پاک‌کننده دارویی می‌تواند حاوی اسید سالیسیلیک، گلیکولیک اسید یا بنزوئیل پراکسید باشد. اما بهتر است بدانید که این ترکیبات نیز باعث خشک شدن پوست‌تان می‌شوند و ممکن است موحب تحریک پوستی شوند.

اگر پوست‌تان حساس است و پوست مستعد آکنه دارید از پاک‌کننده ملایم استفاده کنید.

 

پاک کردن آرایش  

برای پیشگیری از جوش، بسته شدن منفذهای پوستی و حتی عفونت‌های چشم باید قبل از خواب آرایش‌تان را پاک کنید. پاک‌کننده‌هایی که حاوی روغن‌های طبیعی هستند به بهترین شکل عمل می‌کنند. روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن زیتون برای پاک کردن آراش به بهترین شکل عمل می‌کنند. مراقب باشید از محصولاتی که حاوی الکل هستند استفاده نکنید چون می‌توانند موجب خشک شدن و تحریک پوست شوند.

 

خطرات استفاده از جوش شیرین برای درمان جوش

پزشکان و محققان استفاده از درمان‌های پزشکی تایید شده را برای درمان جوش و دیگر مشکلات پوستی پیشنهاد می‌کنند. هنوز تحقیقات کمی در مورد تاثیرات جوش شیرین بر روی پوست وجود دارد و مضرات آن بیشتر از فواید آن است، پس بهتر است در مورد عوارض ماسک جوش شیرین آگاه باشید. برخی از عوارض جانبی استفاده از جوش شیرین بر روی پوست و صورت عبارتند از:

  • خشک شدن بیش از حد پوست
  • شروع زودرس چین و چروک صورت
  • بدتر شدن آکنه و جوش صورت
  • تحریک و التهاب پوست

همه اینها به این خاطر است که جوش شیرین می‌تواند موجب تداخل سطح pH پوست شود.

 

حرف آخر

نیازی نیست صورت‌تان را بیش از حد بشویید. در این مقاله سعی کردیم به عوارض ماسک جوش شیرین اشاره کنیم و جایگزین‌های مناسبی را برای آن معرفی کردیم که انتخاب هر کدام را بر عهده خودتان می‌گذاریم.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب