علت طولانی شدن پریود چیست و چه زمان باید آن را جدی بگیریم؟

آیا از علت طولانی شدن پریود چیزی می‌دانید؟ این زمان می‌بایست چند روز باشد تا آن را یک دوره طولانی در نظر بگیریم؟ عموما پریود چیزی ما بین سه تا هفت روز به طول می‌انجامد؛ و اگر بیش از هفت روز طول بکشد آن را طولانی درنظر می‌گیریم. پزشک شما ممکن است به این وضعیت خون‌ریزی زیاد رحمی بگوید. اگر خونریزی شدیدی را تجربه کردید که کمتر از یک هفته طول کشید باز هم ممکن است مستعد این بیماری باشید.

علت طولانی شدن پریود نشانه کدام بیماری‌ها است؟

دوره طولانی پریود ممکن است نشانه‌ای باشد از وضعیت جدی سلامتی که هنوز خود را بروز نداده است. این طولانی شدن پریود می‌تواند نشانه‌ای از:

  • اختلال هورمونی
  • ناهنجاری‌های رحمی
  • سرطان

اگر شما هم با این وضعیت دست و پنجه نرم می‌کنید، برای مشخص کردن علت طولانی شدن پریود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و آزمایشات لازم را بدهید تا در صورت وجود هر گونه خطر برای سلامتی‌تان، آن را فورا شناسایی و نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

دلایل طولانی شدن پریود چیست؟

بسیاری عوامل می‌توانند در بروز این وضعیت دخیل باشند که در اینجا به تعدادی از آنان اشاره می‌کنیم

تغییر هورمون و تخمک‌گذاری

تغییر هورمون و تخمک‌گذاری می‌تواند باعث ایجاد این وضعیت شود. برای نخستین بار در زمان بلوغ است که متوجه تغییر در هورمون‌هایتان می‌شوید. همچنین ممکن است به دلیل امراضی مانند اختلالات تیروئيد یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) دچار اختلال هورمونی شوید.

اگر در چرخه قاعدگی فرایند تخمک گذاری به درستی انجام نشود دچار اختلال هورمونی خواهید شد. این امر میتواند پاسخی بر علت طولانی شدن پریود باشد.

مصرف دارو

طولانی شدن پریود می‌تواند نتیجه مصرف داروهای خاصی باشد. در این بخش به تعدادی از این داروها که مصرفشان می‌تواند منجر به چنین اتفاقی شود اشاره می‌کنیم:

برای قطع پریودهای طولانی می‌توانید از دارو گیاهی برای قطع پریود طولانی استفاده کنید.

بارداری

ممکن است خونریزی نه به دلیل پریود بلکه نشانه‌ای از بارداری غیر ماندگار نظیر سقط جنین باشد. ممکن است در زمان بارداری هم خونریزی طولانی مدت را تجربه کنید البته اگر شرایطی مانند پلاسنتا پرویا (جفت سر راهی) داشته باشید.

فیبروم رحم

فیبروم رحم می‌تواند علت طولانی شدن پریود یا تشدید خونریزی آن شود. فیبروم‌های رحم را می‌توان تومورهای خوش‌خیمی دانست که از لایه‌های عضلانی رحم رشد می‌کنند. شاید عجیب به نظر برسد اما فیبروم‌ها نیازی به درمان ندارند البته این در صورتی است که علائم جدی به دنبال نداشته باشند.

آدنومیوز

علت درد در این بیماری نفوذ آستر رحم یا آندومتر به درون ماهیچه رحم یا میومتر است که می‌تواند موجب طولانی شدن پریود شود.

اختلالات تیروئید

کم‌کاری تیروئید از دیگر دلایل طولانی شدن پریود است.

چاقی

اضافه وزن هم می‌تواند دلیلی بر افزایش طول مدت پریود باشد. چگونه؟ بافت چربی باعث می‌شود تا بدن‌تان استروژن بیشتری ترشح کند.

سخن پایانی

علت طولانی شدن پریود را می‌تواند به عوامل بسیاری گره زد. پریودهای طولانی مدت می‌توانند زندگی شما را مختل کنند و نشانه‌ای از یک وضعیت جدی باشند که سلامت شما را تهدید می‌کند. در صورتی که شما هم دچار طولانی بودن پریود شدید، بهتر است برای تشخیص علت بیماری با پزشک خود ملاقات کنید.

منبع

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب