روش‌های افزایش وزن سریع کودک

یک کودک شیرخوار بین 6 تا 7 درصد از وزن خود را از دست می‌دهد. اگر به دنبال افزایش وزن سریع کودک خود هستید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها بخوانید: تا انتهای هفته دوم پس از تولد، اکثر کودکان دوباره وزن خود را به دست می‌آورند و تا پایان سال اول زندگی، احتمالا متوجه می‌شوید که وزن کودک‌تان سه برابر شده است. اما این سوال پیش می‌آید که آیا شما در به دست آوردن وزن کودک خود نقشی دارید؟ چگونه می‌توانید به افزایش وزن کودک خود کمک کنید؟

افزایش وزن سریع کودک

اگر احساس می‌کنید که کودک شما سریع وزن نمی‌گیرد، اولین مرحله این است که از یک متخصص کمک بگیرید. متخصص با در نظر گرفتن نمودار رشد کودک، به شما می‌گوید که آیا وزن‌گیری کودک‌تا طبیعی است یا خیر. در ادامه با توجه به این جدول میزان طبیعی وزن‌گیری در هر دوره سنی را بررسی می‌کنیم:

از تولد تا 3 ماهگی:

از تولد تا سه ماهگی، می‌توانید انتظار داشته باشید که قد کودک شما تقریبا 1.5 تا 2.5 سانتی‌متر در هر ماه بیشتر شده باشد. اگر به کودک‌تان شیر می‌دهید، هر 2 تا 3 ساعت شیر بدهید. 8 تا 12 بار در هر 24 ساعت… اما واقعا چه کسی حوصله شمردن را دارد؟ برای افزایش وزن سریع کودک اگر کودک خود را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، در چند روز اول هر 2 تا 3 ساعت غذایش را بدهید. اگر همزمان شیر هم می‌دهید این زمان می‌تواند طولانی‌تر شود (3 تا 4 ساعت).

3 تا 7 ماهگی:

از سه ماهگی به بعد، افزایش وزن کودک شما به آهستگی خواهد بود. احتمالا هر هفته 110 گرم بیشتر شود. در پنج ماهگی یا کمی زودتر، می‌توانید دو برابر شدن وزن کودک خود را مشاهده کنید. برخی از کودکان از حدود 4 ماهگی به خوردن غذاهای جامد علاقه نشان می‌دهند، بهترین روش این است که تا شش ماهگی صبر کنید.

 

7 تا 12 ماهگی

حالا وزن کودک شما هر هفته 85 تا 140 گرم در هفته در حال افزایش است (تقریبا 900 گرم در ماه). اما وقتی می‌خواهید اولین سال تولد کودک‌تان را جشن بگیرید، احتمالا وزن کودک‌تان سه برابر وزن هنگام تولدش شده است.

 

چه کار کنیم؟

برخی از کودکان واقع بد غذا هستند و به نظر می‌رسد قصد وزن‌گیری ندارند. اگر کودک شما در بلعیدن دچار مشکل است یا بین غذا استفراغ می‌کند حتما با پزشک مشورت کنید، احتمالا به غذایی حساسیت دارد یا دچار رفلکس معده شده است. همین مسائل می‌توانند از جذب کالری که کودک به آن نیاز دارد، جلوگیری کنند. اگر متخصص به شما گفت که وزن کودک شما نرمال است به او اعتماد کنید و به یاد داشته باشید که چاقی بیش از حد هم برای کودک ضرر دارد و در بزرگسالی دچار مشکل می‌شود.

اگر در حال شیر دادن هستید

برخی کودکان با اینکه هیچ مشکلی ندارند اما باز هم وزن نمی‌گیرند. پس چه کار باید کرد. در ادامه چند پیشنهاد داریم: تمرین کنید، تمرین کنید و تمرین کنید: مراقبت از یک کودک هنری است که باید یاد گرفته شود. اگر احساس می‌کنید که شیر کافی به کودک‌تان نمی‌رسد، آرام باشید. اغلب مادرها این ترس را دارند. برای افزایش شیرتان باید هر یک یا دو ساعت به کودک‌تان شیر بدهید و سپس استراحت کنید. هرچه بیشتر شیر بدهید، بدن‌تان شیر بیشتری تولید می‌کند.

اگر شیر خشک می‌دهید

بعد از چند ماه اول، کودکانی که با شیر خشک تغذیه کرده‌اند، نسبت به کودکان شیرده سریع‌تر وزن می‌گیرند. اما اگر متوجه شدید که کودک‌تان به طور طبیعی وزن نمی‌گیرد چطور؟ – اگر کودک شما علائمی از حساسیت به شیر خشکی را که از آن استفاده می‌کنید را نشان داد، احتمالا تصمیم بگیرید شیر خشک‌تان را تغییر دهید و از برند مرغوب‌تری استفاده کنید.

اگر کودک شما علائمی از رفلکس، اگزما، اسهال، یبوست یا دیگر مسائل را نشان داد، با پزشک متخصص خود صحبت کنید. – از مقدار صحیح شیرخشک که با آب مخلوط می‌کنید، مطمئن شوید، چون ترکیب صحیح آب و شیر خشک بسیار مهم است. اگر آب زیادی بریزید، بدین معناست که کودک کالری زیادی را دریافت نمی‌کند و می‌تواند خطرناک باشد.

اگر کودک شما مواد جامد مصرف می‌کند

اگر کودک شما شش ماهش را تمام کرده و دادن غذاهای جامد را شروع کرده‌اید، اما کودک شما وزن نمی‌گیرد: – چربی‌های سالم را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید: روغن زیتون و روغن آواکادو پُر از کالری هستند و مزیت‌های زیادی برای سلامتی دارند. اسید اولئیک موجود در هر دو روغن ممکن است باعث کاهش التهاب نیز شود، همچنین اسیدهای چرب امگا 3 نیز برای مغز بسیار اثربخش است.

-گوشت‌هایی با کالری بیشتر انتخاب کنید: ران مرغ و گوشت بوقلمون انتخاب خوبی هستند.

– محصولات لبنیاتی پر چرب بدهید. به سوپ کودک پنیر رنده شده اضافه کنید یا آن را روی برنجش بپاشید. از ماست پر چرب نیز می‌توانید استفاده کنید. اما از ماست‌های دارای شکر دوری کنید.

– میوه بدهید. از میوه‌هایی مانند موز، گلابی و آواکادو به جای سیب و پرتقال استفاده کنید. این میوه‌ها دارای کالری بالایی هستند.

نکات مهم

جذب غذا محدود به وعده‌های غذایی و میان‌ وعده‌ها نیست. چند پیشنهاد برای افزایش وزن سریع کودک داریم، پس با ماه همراه باشید:

ویتامین‌ها و مکمل‌ها

اگرچه بسیاری از کودکان با مقدار آهن ذخیره شده کافی در بدن به دنیا می‌آیند، اما بعد از 4 ماهگی چون شیر مادر حاوی آهن بسیار کمی است، توصیه می‌شود از 4 ماهگی از مکمل آهن (1 میلی‌گرم آهن در هر یک کیلو) استفاده شود. کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، آهن کافی را دریافت می‌کنند. دادن غذاهای سرشار از آهن ایده خوبی است. قبل از شروع هر گونه ویتامین یا مکملی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

برنامه غذایی

در چند ماه اول زندگی کودک‌تان، این نکته را به یاد داشته باشید که کودک بیشتر همگام با نیازهای خود است نه ساعت مشخص. اگر کودک‌تان گرسنه است غذایش را بدهید. وقتی کمی بزرگ‌تر شدند می‌توانید سر ساعت مشخصی غذا بدهید. بعد از شش ماهگی یا بیشتر، یک برنامه غذایی ممکن است عادت‌های غذایی سالمی را در کودک پرورش دهد. غذاهایی مانند سیب‌زمینی، کدو تنبل، سیب‌زمینی شیرین، دال عدس، کره آب شده، بادام، ماست، تخم‌مرغ و شیر به افزایش وزن کودک شما کمک می‌کنند. همیشه از قانون سه روزه استفاده کنید، سه روز از هر کدام از غذاها را امتحان کنید، اگر کودک شما واکنشی نشان نداد، ادامه دهید.

 

آبگوشت برای کودکان را از چند ماهگی شروع کنیم؟

 

پوره سیب‌زمینی

همیشه از سیب‌زمینی سفت استفاده کنید. سیب‌زمینی‌های نرم سالم نیستند. سیب‌زمینی‌ها را بشوئید و پوست آنها را بکنید. در یک قابلمه بگذارید سیب‌زمینی بپزد. باید خوب نرم شود. وقتی کاملا پخت، در حالیکه هنوز داغ است، آن را له کنید. می‌توانید از یک لیوان هم کمک بگیرید و با پشت لیوان له کنید. بهترین زمان برای صرف این غذا برای صبحانه یا ناهار است. برای افزایش وزن سریع کودک چه مقدار سیب‌زمینی بدهیم؟

7 ماهگی- 1 قاشق غذاخوری دو تا سه بار در هفته 8 تا 10 ماهگی- 2 قاشق غذاخوری. 2 تا سه بار در هفته 10 تا 12 ماهگی- 3 تا 4 قاشق غذاخوری. 2 تا 3 بار در هفته نوپا- 5 بار در هفته هر مقدار که کودک می‌خواهد.

ماست

2 قاشق غذاخوری ماست خانگی در 8 تا 12 ماهگی دو تا سه بار در هفته (در زمستان ماست ندهید). 4 قاشق غذاخوری 10 تا 12 ماهگی، سه تا 4 بار در هفته (در زمستان ماست ندهید).

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ آب‌پز سفت بپزید. زرده آن را جدا کنید و آن را با کمی پودر زیره مخلوط کنید، خیلی کم آب به آن اضافه کنید و در بلندر مخلوط کنید. 7 ماهگی- با یک قاشق چایخوری زرده تخم‌مرغ و دو بار در هفته شروع کنید. 8 ماهگی- یک قاشق غذاخوری، کم کم مقدار آن را زیاد کنید. 10 ماهگی- تا انتهای 12 ماهگی، کودک می‌تواند یک عدد زرده تخم مرغ کامل را بخورد. حداقل 4 تا 5 بار در هفته موز بدهید. با مصرف میوه، کودک بهتر می‌تواند مواد مغذی لازم را از دیگر مواد غذایی دریافت کند (روش صحیح).

بادام

کارشناسان توصیه می‌کنند تا پایان یک سالگی از دادن هرگونه مغز و آجیل به کودکان خودداری کنیم. اما اگر مطمئن هستید که کودک شما آلرژی ندارد، از هشت ماهگی می‌توانید بادام بدهید. بادام را از شب قبل خیس کنید، پوستش را بکنید و بعد از خرد کردن در غذاهای کودک بریزید.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پِریهان

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب