پنج دمنوش برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن

 یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دمنوش برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن، کاهش وزن و لاغری است. دمنوش یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در سراسر جهان است و هم تهیه آن راحت است. می‌توانید برگ‌های گیاهی را داخل آب داغ بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. نوشیدن دمنوش فواید بسیار دیگری هم دارد از جمله محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی. حتی بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که دمنوش‌های گیاهی ممکن است چربی دور شکم را از بین ببرد.

 

پنج دمنوش برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن

در ادامه پنج دمنوش برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن معرفی می‌کنیم که هم موجب کاهش وزن و هم موجب کاهش چربی دور شکم می‌شوند.

 

دمنوش چای سبز

چای سبز برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن

طبق گزارشات پریهان، چای سبز یکی از مهم‌ترین دمنوش‌هایی است که می‌توانیم به‌عنوان یک دمنوش برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن معرفی کنیم. این دمنوش فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. دمنوش چای سبز موثرترین دمنوش برای کاهش وزن نیز شناخته شده است. شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند چای سبز هم به کاهش وزن و هم کاهش چربی دور شکم کمک می‌کند.

در یک مطالعه در سال 2008، شصت نفر به مدت 12 هفته از یک رژیم استاندارد پیروی کردند و همزمان با رژیم از چای سبز نیز استفاده کردند. در طی دوره بررسی، افرادی که چای سبز مصرف کرده بودند، 3.3 کیلوگرم بیشتر از افرادی که چای سبز مصرف نکرده بودند لاغر شده بودند. مطالعه دیگری نیز نشان داد که افرادی که عصاره چای سبز را به‌مدت 12 هفته مصرف کرده بودند، وزن بدن و چربی دور شکم آنها در مقایسه با افرادی که چای سبز مصرف نکرده بودند به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود. این امر ممکن است به این خاطر باشد که عصاره چای سبز دارای کاتچین زیادی است که آنتی‌اکسیدانی‌هایی هستند که موجب تقویت سوخت‌وساز بدن می‌شوند.

 

 دمنوش پوئر

دمنوش پوئر نیز نوعی دمنوش برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن است که نوعی چای سیاه چینی است که تخمیر شده است. این دمنوش معمولاً بعد از یک وعده غذایی مصرف می‌شود و دارای بوی خاک مانند است که معمولاً بعد از اینکه مدت زیادی نگهداری شود این بو می‌آید.

برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که دمنوش پوئر ممکن است موجب کاهش قند خون و تری‌گلسیریدهای خون شود. مطالعات بر روی حیوانات و انسان‌ها نشان داده‌اند که دمنوش پوئر ممکن است بتواند به کاهش وزن نیز کمک کند. در یک مطالعه، 70 مرد از کپسول عصار چای پوئر یا مشابه آن استفاده کردند.

بعد از سه ماه، افرادی که کپسول چای پوئر مصرف کرده بودند تقریباً 1 کیلوگرم نسبت به افرادی که از این چای مصرف نکرده بودند کم شده بود. مطالعه دیگری بر روی حیوانات نشان می‌دهد که عصاره چای پوئر دارای تاثیر ضد چاقی است و افزایش وزن را به تعویق می‌اندازد. تحقیق فعلی محدود به عصاره چای سبز است، از این رو هنوز تحقیقات بیشتری برای دمنوش پوئر وجود دارد.

 

چای سیاه

چای سیاه برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن

چای سیاه به‌عنوان یک دمنوش برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن دارای آنتی‌اُکسیدان بیشتری نسبت به انواع دیگر چای‌ها و دمنوش‌ها است مانند چای سبز، چای سفید.

اُکسیداسیون نوعی واکنش شیمیایی است که زمانی که برگ‌های این چای در معرض هوا قرار می‌گیرند منجر به قهوه‌ای شدن این برگ‌ها می‌شوند که در نهایت موجب رنگ تیره چای سیاه می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد.

یک مطالعه بر روی 111 نفر نشان داد که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در هر روز به مدت سه ماه به‌طور قابل توجهی وزن افراد را کاهش داد. برخی نظریه‌ها نشان می‌دهند که چون چای سیاه حاوی فلاون‌ها است تاثیر بالقوه‌ای بر روی کاهش وزن می‌گذارد. فلاون نوعی رنگدانه گیاهی با خواص آنتی‌اُکسیدانی است.

یک مطالعه دیگر در طی 14 سال گذشته بر روی 4280 نفر انجام گرفت. در این مطالعه نشان داده شد که جذب فلاون بیشتر از غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند چای سیاه موجب کاهش شاخص توده بدنی (BMI) نسبت به افراد با جذب کمتر فلاون شد. با این وجود، این مطالعه تنها به دنبال ارتباط بین BMI و جذب فلاون بود. هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 

دمنوش اولانگ

دمنوش اولانگ به‌عنوان یک دمنوش برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن یک دمنوش چینی است که چیزی بین چای سبز و چای سیاه است. چندین مطالعه نشان داده‌اند که چای اولانگ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه دیگری، 102 نفر چاق یا دارای اضافه وزن دمنوش اولانگ را هر روز به مدت 6 هفته مصرف کردند که این افراد با کاهش وزن و کاهش چربی دور شکک مواجه شدند. تحقیقات نشان دادند که این چای موجب بالا رفتن سوخت‌وساز بدن می‌شود.

 

دمنوش چای سفید

دمنوش چای سفید دمنوش دیگری است که به‌صورت حداقلی فرآوری می‌شود و در حالیکه گیاه چای هنوز جوان است کشت می‌شود. دمنوش چای سفید دارای طعم مجزایی نسبت به چای‌های دیگر است. مزه آن تا حدی شیرین است. مزیت‌های چای سفید بسیار مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و از بهبود سلامت دهان تا کشتن سلول‌های سرطانی متفاوت هستند. اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، چای سفید می‌تواند به کاهش وزن و چربی بدن کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند که چای سفید و چای سبز دارای مقادیر قابل مقایسه‌ای کاتچین هستند که ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.

 

حرف آخر

اگرچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دمنوش برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن مفید است، اما مزیت‌های دیگری نیز می‌توانند داشته باشند که در این مقاله به بسیاری از آنها اشاره کردیم. جایگزین کردن نوشیدنی‌های پرکالری مانند آب میوه یا نوشابه با دمنوش می‌تواند به کاهش جذب کالری کمک کند و منجر به کاهش وزن شود. برخی از مطالعات حیوانی نیز نشان داده‌اند که انواع خاصی از دمنوش‌ها ممکن است به کاهش وزن در حین مانع شدن از شکل‌گیری سلول چربی کمک کنند. با این وجود، مطالعات بر روی انسان‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. علاوه‌بر همه اینها، انواع دمنوش‌ها دارای ترکیبات مفیدی مانند فلاون‌ها و کاتچین‌ هستند که به کاهش وزن کمک می‌کنند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب