آیا درمان عفونت واژن با مترونیدازول تاثیری دارد؟

درمان عفونت واژن با مترونیدازول توسط اکثر پزشکان متخصص پیشنهاد می‌شود و برای درمان انواع عفونت‌ها استفاده می‌شود ( مانند واژینوز باکتریال). مترونیدازول وابسته به گروه آنتی‌بیوتیک‌ها است. این دارو با کشتن باکتری‌ها یا پیشگیری از رشد آنها تاثیر می‌گذارد.

 

نحوه درمان عفونت واژن با مترونیدازول

طبق گفته پریهان: مترونیدازول به شکل ژل در واژن استفاده می‌شود. سعی کنید طبق دستورالعملی که بر روی برچسب آمده است عمل کنید. ژل مترونیدازول دو بار در روز به مدت 5 روز استفاده می‌شود. دوز مصرفی مترونیدازول باید طبق نظر پزشک باشد. در هنگام استفاده از مترونیدازول از دیگر محصولات واژینال (مانند تامپون‌ها یا دوش‌های واژینال) استفاده نکنید.

 

هر آنچه که باید قبل از استفاده بدانید

اگر به درمان عفونت واژن با مترونیدازول فکر می‌کنید، قبل از استفاده باید در مورد خطرات آن بدانید تا به‌خوبی از این دارو استفاده کنید. برای مصرف این دارو به نکات زیر دقت کنید:

 

آلرژی

اگر هرگونه سابقه واکنش آلرژیکی به این دارو یا هر گونه داروی دیگری دارید، باید با پزشک مطرح کنید. حتی اگر به غذا، رنگ، نگهدارنده یا حیوانات نیز آلرژی دارید، پزشک باید مطلع باشد. اگر محصولی که استفاده می‌کنید توسط پزشک مطرح نشده است، باید طبق دستورالعملی که بر روی محصول برچسب زده شده است عمل کنید.

تداخل دارویی

داروهای خاصی نباید همزمان با هم مصرف شوند. در صورت لزوم و مصرف همزمان چند دارو، پزشک ممکن است دوز مصرفی را کاهش دهد. پس اگر پزشک‌تان برای درمان عفونت واژن با مترونیدازول این دارو را تجویز کرده است، اگر هرگونه دارویی مصرف می‌کنید پزشک را در جریان قرار دهید. برخی غذاها نیز ممکن است چنین تداخلاتی را ایجاد کند. استفاده از الکل یا تنباکو با برخی داروهای خاص موجب ایجاد تداخل می‌شود.

 

عوارض جانبی مترونیدازول

درمان عفونت واژن با مترونیدازول تاثیر خوبی دارد، اما ممکن است با عوارض ناخواسته‌ای روبه‌رو شوید. اگرچه همه این عوارض ممکن است اتفاق نیفتند، اما توجه به این عوارض از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • خارش واژن
  • درد در ناحیه مقاربت جنسی
  • ترشحات سفید واژن که بویی ندارند یا بوی ملایمی دارند

این علائم نیز بسیار نادر هستند:

  • سوزش در هنگام ادرار یا نیاز به ادرار در اغلب اوقات
  • سوزش یا تحریک ناحیه آلت تناسلی همسر یا شریک جنسی
  • احساس فشار به واژن
  • خارش، درد یا قرمزی ناحیه تناسلی.

برخی از عوارض جانبی مترونیدازول نیاز به درمان دارویی ندارد. به کمک پزشک می‌توان از بروز برخی از این عوارض پیشگیری کرد.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: patient.info

منابع:

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/metronidazole-vaginal-route/precautions/drg-20064738?p=1

https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a617051.html

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب