نحوه جلوگیری از یائسگی چگونه است؟

یائسگی بخش طبیعی از چرخه زندگی یک زن محسوب می‌شود. برای همین نمی‌توان به‌طور کامل از یائسگی پیشگیری کرد. بر همین اساس منظور از جلوگیری از یائسگی همان پیشگیری از علائم رایج آن در آینده است.

جلوگیری از یائسگی

طبق تحقیقات در مجله پریهان، برای جلوگیری از یائسگی یا علائم آن می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

 

رژیم سالمی داشته باشید

خوردن یک رژیم سالم و حفظ وزن سالم روشی برای جلوگیری از یائسگی است که علاوه بر آن احتمال بیماری قلبی، دیابت و دیگر بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد. اگر به یائسگی برسید و بخواهید وزن کم کنید، به سختی خواهید توانست این کار را بکنید. در واقع لاغری بعد از یائسگی کمی سخت است.

در طول این دوره از زندگی، سطوح استروژن به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. همین باعث می‌شود تا مستعد افزایش وزن باشید، مخصوصاً در بخش میانی بدن‌تان.

فقط زمانی غذا بخورید که احساس گرسنگی می‌کنید و در آن زمان هم انتخاب‌های سالمی داشته باشید.

 

به‌طور منظم ورزش کنید

انجام فعالیت جسمانی در هر سنی از اهمیت زیادی برخوردار است و برای جلوگیری از یائسگی نیز باید به‌طور منظم ورزش کنید. شاید در این دوران نیاز باشد تا بیشتر ورزش کنید. ورزش می‌‌تواند باعث تسکین گرگرفتگی، بهبود رفتار و کنترل وزن شود.

مرکز پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده است که حداقل دو جلسه تمرین مقاومتی در هر هفته داشته باشید. تمرین مقاومتی مانند بلند کردن وزنه یا تمرین یوگا به محکم شدن استخوان کمک می‌کند.

 

خواب کافی داشته باشید

تغییر الگوی خواب یکی از علائم رایج یائسگی محسوب می‌شود. تغییرات در سطوح هورمون‌ها نیز می‌تواند باعث خستگی بیشتر از حد معمول در شما شود. برای همین برای جلوگیری از یائسگی باید الگوی خواب کافی داشته باشید و کیفیت خواب‌تان در طول شب بالا باشد. سازمان پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده است که یک فرد بزرگسال باید 7 الی 8 ساعت در طول شب بخوابد.

اگر در طول روز ورزش کنید، در عصر کافئین مصرف نکنید و جدول خواب منظمی داشته باشید، در طول شب به‌راحتی می‌توانید بخوابید. تمرین روش‌های ریلکسیشن مانند نفس عمیق، ریلکسیشن عضلانی پیشرفته  یا مراقبه نیز ممکن است به شما کمک کنند تا خواب خوب و باکیفیتی داشته باشید.

اگر گرگرفتگی باعث می‌شود تا نتوانید به خوبی استراحت کنید، خوابیدن در یک اتاق سرد را امتحان کنید.

 

تقویت استخوان‌ها

استروژن نقش مهمی را در ساخت استخوان جدید بازی می‌کند. همزمان با کاهش سطوح استروژن در طول دوران یائسگی، تراکم استخوانی نیز کاهش می‌یابد. در حقیقت، تراکم استخوانی در طول چند سال اول یائسگی به شدت کاهش می‌یابد. در نتیجه، احتمال شکستگی استخوان در شما به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب