4 روش جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

حتماً می‌دانید که گرگرفتگی، خشکی واژن و احتمال افزایش وزن از علائم یائسگی هستند. اما یکی از علائم مهم این دوران پوکی استخوان است. جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی از اهمیت زیادی برخوردار است. چون احتمال شکستگی استخوان در دوران یائسگی افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به عارضه استئوپنی شود. شکستگی استخوان حتی می‌تواند زمینه ابتلا به دیگر بیماری‌ها را نیز فراهم کند. بنابراین، مراقبت از استخوان‌های‌تان جنبه مهمی از سلامتی در دوران یائسگی محسوب می‌شود.

جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

طبق تحقیقات پریهان، برای اینکه از سلامت استخوان‌های‌تان در این دوران مطمئن شوید، به نکات زیر دقت کنید.

 

سبک زندگی سالم

شاید وقتی بشنوید همان کارهایی که پزشکان برای سلامتی کل بدن توصیه می‌کنند برای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی نیز کاربرد دارد، تعجب نکنید. این توصیه‌ها عبارتند از:

  • تمرین ورزشی منظم از جمله تمرین با وزنه.
  • خوردن غذاهای سالم و دریافت کافی کلسیم و ویتامین D.
  • اجتناب از مصرف تنباکو و الکل.

اما اینها به تنهایی برای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی کافی نیستند. اگر به سرعت به پوکی استخوان مبتلا شوید، هر چقدر هم شیر بخورید، هر چقدر هم ورزش کنید و یا ویتامین D مصرف کنید، متوقف کردن این بیماری کار راحتی نیست. بسیاری از زنان برای پیشگیری از پوکی استخوان در دوران یائسگی به دارو درمانی نیز نیاز دارند. البته می‌توانید از بهترین مولتی ویتامین برای خانمها استفاده کنید.

 

درمان جایگزینی هورمون

درمان جایگزینی هورمون، استاندارد طلایی در درمان یائسگی از جمله جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی است. چرا؟ چون همه علائم یائسگی را هدف قرار می‌دهد. درمان جایگزینی هورمون، بهترین روش برای پیشگیری از پوکی استخوا است و همراه با آن علائم دیگر یائسگی نیز از بین می‌روند مانند گرگرفتگی و خشکی واژن. برای درمان یائسگی زودرس در خانه هم می‌توانید اقدام کنید.

 

بیس فسفونات  

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از روش درمان جایگزینی هورمون استفاده کنید و هنوز به جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی فکر می‌کنید، پزشک ممکن است به شما بیس فسفونات تجویز کند. این دارو باعث کاهش پوکی استخوان می‌شود. اگر این دارو همراه با هورمون‌های استروئیدی باشد، به جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی کمک می‌کند. از قرص کفیر هم غافل نشوید.

 

داروهای تزریقی

اگر پوکی استخوان‌تان شدید است، پزشک ممکن است مصرف آنابولیک را پیشنهاد دهد که باعث ساخته شدن استخوان می‌شود.

 

کنترل پوکی استخوان بعد از یائسگی

شاید فکر کنید که در طول دوران یائسگی، پوکی استخوان به سراغ‌تان نخواهد آمد. خیلی وقت‌ها تا فرد دچار شکستگی استخوان نشود، متوجه پوکی استخوان نمی‌شود. سابقه خانوادگی، تراکم استخوانی و سطوح هورمونی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. به عبارت دیگر، اگر علائم پوکی استخوان را در خود مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر با پزشک متخصص مشورت کنید.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان   

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب