تقویت فوق‌العاده سیستم ایمنی بدن با این راهکارها!

برای تقویت فوق‌العاده سیستم ایمنی بدن انواع مکمل‌ها در داروخانه‌ها وجود دارند. اما واقعا تقویت سیستم ایمنی کمی سخت‌تز از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید و به همین راحتی نیست.

تقویت سیستم ایمنی بدن به طور باورنکردنی پیچیده است و اگر بدن بخواهد با انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها مبارزه کند، بسیار پیچیده‌تر هم می‌شود. برای همین باید از طریق روش‌های مختلف سیستم ایمنی بدن‌تان را کنترل کنید.

علاوه بر پیچیده بودن سیستم ایمنی بدن، عادت‌های روزمره‌ای وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید به بدن‌تان کمک کنید تا با عفونت و بیماری مبارزه کند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره سیستم ایمنی بدن بیشتر بدانیم.

 

معجون تقویت فوق‌العاده سیستم ایمنی بدن

برای تقویت فوق‌العاده سیستم ایمنی بدن می‌توانید از معجون‌ها استفاده کنید. اگر با طرز تهیه این معجون‌ها آشنا نیستند حتما این مقاله را ادامه دهید. بیایید شروع کنیم!

چای زردچوبه

چای زردچوبه

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری یا دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه

1 قاشق غذاخوری آب لیمو

عسل برای مزه‌دار کردن معجون

4 فنجان آب

طرز تهیه:

زردچوبه را با آب به مدت 15 الی 20 دقیقه بجوشانید. معجون را از صافی رد کنید و گرم میل کنید. برای مزه‌دار کردن آن می‌توانید از لیمو و عسل استفاده کنید.

چای زردچوبه چگونه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که موجب تعدیل سیستم ایمنی بدن می‌شود. خواص ضد التهابی بسیار قوی زردچوبه می‌تواند به کاهش التهاب و درد نیز کمک کند.

 

 چای ادویه

مواد لازم:

زنجبیل رنده شده: 1 قاشق غذاخوری

دانه فلفل: 2 عدد

چوب دارچین- 1 عدد

سیر:2 عدد

بادیان ستاره‌ای- 1 عدد

هل: 1 عدد له شده

عسل: 1 قاشق غذاخوری

برگ تلسی: یک مشت دست

 

روش: همه ترکیبات به جز عسل را با یک لیتر آب در یک ظرف به مدت30 دقیقه مخلوط کنید. یک چهارم فنجان این ترکیب را با عسل میل کنید.

 

این معجون چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن دارد؟

این معجون ضد میکروب، ضد التهاب و غنی از ترکیباتی است که به از بین رفتن عفونت کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری‌ها کمک کند.

 معجون زنجبیل و سرکه سیب

مواد لازم:

یک فنجان آب

یک اینچ زنجبیل رنده شده و پودر شده

1 قاشق چایخوری سرکه سیب غیرپاستوریزه

یک قاشق چایخوری عسل خام

کمی فلفل هندی

 

طرز تهیه:

آب را بجوشانید و شعله گاز را خاموش کنید. زنجبیل و سیر را اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد. بقیه مواد را اضافه کنید و گرم  میل کنید.

این معجون چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن دارد

زنجبیل حاوی موادی به نام سزکویی‌ترپن است که به طور مستقیم ویروس‌های سرماخوردگی را هدف قرار می‌دهد. فلفل هندی حاوی مقدار زیادی کپسایسین است که فرآیند التهاب را به تعویق می‌اندازد.

 

آب سبز

آب سبز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد لازم:

برگ گشنیز: یک فنجان

برگ نعناع: 1 فنجان

برگ اسفناج: 1 فنجان

سیب یا گلابی: 1 عدد

خیار: 1 فنجان خرد شده

لیمو: 2 قاشق غذاخوری

نمک سیاه: به مقدار لازم

روش تهیه: یک فنجان آب آماده کنید و همه ترکیبات را به همراه آب داخل بلندر هم بزنید. فورا مصرف کنید.

 

این معجون چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد؟

این آب سبز غنی از ویتامین A، ویتامین C، اسید فولیک و دیگر آنتی‌اکسیدان‌هاست که از التهاب پیشگیری می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مبارزه کند.

 

 شیر طلایی

مواد لازم:

2 فنجان شیر بادام بدون شیرینی

نصف فنجان شیر نارگیل

2 قاشق غذاخوری عسل خام

1 قاشق چیاخوری پودر زردچوبه نصف قاشق چایخوری پودر فلفل

یک اینچ چوب دارچین

روش تهیه

  • همه ترکیبات به جز عسل را در یک ظرف بریزید.
  • این ترکیب را روی شعله گاز به مدت 5 الی 10 دقیقه حرارت دهید. نباید بجوشد.
  • بعد از اینکه از روی گاز برداشتید با عسل مخلوط کنید و میل کنید.

 معجون آب سبز چه تاثیری بر سیستم تقویت ایمنی بدن دارد

کورکومین یافت شده در زردچوبه باعث تقویت آنتی‌اکسیدان‌های بدن می‌شود. ادویه‌ها و شیر مغزدانه‌ها دارای خواص ضد التهابی در بدن هستند.

 

چه دارویی سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد؟

در ادامه می‌خواهیم برای تقویت فوق‌العاده سیستم ایمنی بدن به چند مکمل و دارو اشاره کنیم:

ویتامین D

ویتامین D یک ماده مغذی قابل حل در چربی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بسیاری از مردم دچار کمبود ویتامین D است که به طور منفی بر کارکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. در حقیقت، سطوح پایین ویتامین D مرتبط با افزایش احتمال خطر عفونت دستگاه تنفسی از جمله آنفلونزا و آسم آلرژیکی است.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی ویتامین D ممکن است موجب بهبود واکنش ایمنی بدن شود. در حقیقت، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف این ویتامین ممکن است با عفونت‌های دستگاه تنفسی کمک کند.

در سال 2019، یک مطالعه بر روی 11 هزار نفر نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D به طور چشمگیری عفونت دستگاه تنفسی را در افراد کاهش داد.

مطالعات دیگر به این نکته توجه کرده‌اند که مکمل ویتامین D ممکن است به درمان آنتی‌ویروسی در افراد مبتلا به عفونت‌های خاص از جمله افراد مبتلا به هپاتیت C و ایدز کمک کند. بستگی به سطوح خون از  1000  تا 4000 IU ویتامین D در هر روز برای اکثر افراد کافی است.

 

روی

روی نوعی املاح معدنی است که به انواع مکمل‌ها و دیگر محصولات مراقبت سلامتی مانند قرص مکیدنی گلو اضافه می‌شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

روی برای رشد سلول ایمنی  ضروری است و نقش مهمی در واکنش التهابی بازی می‌کند. همچنین روی به طور قابل ملاحظه‌ای از بافت در بدن محافظت می‌کند و از ورود پاتوژن‌های خارجی پیشگیری می‌کند. کمبود این ماده مغذی به طور چشم‌گیری بر توانایی کارکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد که موجب افزایش خطر عفونت و بیماری از جمله کمخونی می‌شود.

بر طبق تحقیقات، 16 درصد از عفونت‌های تنفسی در سراسر جهان به دلیل کمبود روی است.

کمبود روی در افراد بزرگسال بیشتر تاثیر می‌گذارد. در حقیقت، بیش از 30 درصد از افراد بزرگسال دچار کمبود مواد مغذی هستند.

مطالعات متعدد نشان دادند که مکمل‌های روی ممکن است از عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی پیشگیری کند. مصرف طولانی‌مدت برای افراد بزرگسال ایمن است و بهتر است 40 میلی‌گرم در روز مصرف شود. مصرف بیش از حد روی باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت می‌شود.

 

ویتامین C 

شاید ویتامین C مشهورترین مکمل برای محافظت از بدن در برابر عفونت باشد، چون نقش مهمی را در سلامت ایمنی بازی می‌کند. این ویتامین از کارکرد سلول‌های مختلف ایمنی حمایت می‌کند و موجب توانایی سلول‌ها در برابر عفونت می‌شود. همچنین ویتامین C به عنوان آنتی‌‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که از آسیب ایجاد شده به وسیله فشار اکسایشی محافظت می‌کند که در هنگام تجمع مولکول‌های واکنشی به نام رادیکال‌های آزاد اتفاق می‌افتد.

فشار اکسایشی می‌تواند به طور منفی بر سلامت ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و مرتبط با بیماری‌های متعدد است. ثابت شده است که مکمل‌های حاوی ویتامین C، شدت عفونت دستگاه تنفسی از جمله سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

 

آقطی سیاه

آقطی سیاهی که برای درمان انواع عفونت‌ها استفاد می‌شود، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت ایمنی دارد. عصاره آقطی سیاهی دارای خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی در مقابل پاتوژن‌های باکتریایی است که باعث عفونت‌های دستگاه تنفسی و ویروس آنفلونزا می‌شود.

در یک مطالعه 5 روزه در سال 2004، افراد مبتلا به آنفلونزا که یک قاشق غذاخری (15 میلی‌گرم) شربت آقطی سیاه 4 بار در روز مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که مصرف نکرده بودند، چهار روز زودتر خوب شده بودند. همچنین ثابت شده است که آقطی سیاه می‌تواند به تسکین علائم عفونت‌های خاص و ویروس آنفلونزا کمک کند، 

برخی محققان توصیه می‌کنند آقطی سیاه فقط در چند روز اول کووید 19 مصرف شود، چون باید به این نکته توجه کرد که مصرف بیش از حد آقطی سیاه می‌تواند منجر به تولید بیش از حد سیتوکین می‌شود که می‌تواند به سلول‌های سالم آسیب وارد کند. البته باید خاطر نشان کرد که هنوز تاثیر آقطی سیاه بر کرونا ثابت نشده است. اما تحقیقات دیگری ثابت کرده‌اند که آقطی سیاه دارای تاثیرات ضد ویروسی است که مانع از ابتلای فرد به آنفلونزای A و B می‌شود.

آقطی سیاه خام باید کاملا پخته شود تا از احتمال حالت تهوع و استفراغ پیشگیری شود.

بهتر است آقطی سیاه تحت نظارت پزشک مصرف شود.

قارچ‌های دارویی

قارچ‌های دارویی از زمان باستان برای پیشگیری و درمان عفونت و بیماری استفاده می‌شده است. بسیاری از انواع قارچ‌های دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شده است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که برخی از قارچ‌های دارویی به کاهش علائم بیماری‌هایی مانند آسم و عفونت ریه کمک می‌کنند.

برای مثال، یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد که درمان با قارچ دارویی به طور چشمگیری باکتری‌های ریه را کاهش داد و موجب افزایش سیستم ایمنی بدن شد.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

حتما بخوانید:

سلامتی کبد را جدی بگیرید!

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب