بهترین هورمون افزایش وزن کدام است؟

بهترین هورمون افزایش وزن به‌عنوان پیغام‌رسان شیمیایی در بدن‌تان محسوب می‌شود. این هورمون‌ها هر فرآیندی را در بدن تسهیل می‌کنند از جمله متابولیسم، گرسنگی و حتی سیری. به‌خاطر ارتباط این هورمون‌ها با اشتها، برخی از هورمون‌ها نقش مهمی را در وزن بدن بازی می‌کنند که در این مقاله می‌خواهیم با این هورمون‌های مهم آشنا شویم.

 

بهترین هورمون افزایش وزن

در ادامه می‌خواهیم 3 هورمون را به شما معرفی کنیم که به نظر ما هر کدام بهترین هورمون افزایش وزن هستند و هر کدام به نحوی بر سطوح سلامتی بدن تاثیر می‌گذارند.

 

انسولین

به گزارش مجله اینترنتی پریهان، انسولین به‌عنوان بهترین هورمون افزایش وزن توسط پانکراس تولید می‌شود. در افراد سالم، انسولین ذخیره گلوکز را در عضلات، کبد و سلول‌های چربی تقویت می‌کند- یک قند ساده که از غذا می‌گیرید. بدن‌تان انسولین را در مقادیر کمی در طی روز و مقادیر زیادی را بعد از وعده‌های غذایی ترشح می‌کند. سپس این هورمون گلوکز را از غذا به سلول‌های بدن‌تان هم برای انرژی و هم برای ذخیره‌سازی انتقال می‌دهد که به نیازهای فعلی بدن‌تان بستگی دارد.

مقاومت به انسولین بیماری نسبتاً رایجی است که در آن باعث می‌شود سلول‌های بدن‌تان واکنش به انسولین را متوقف کند. این بیماری منجر به قند خون بالا می‌شود چون انسولین نمی‌تواند گلوکز را به سلول‌های‌تان انتقال دهد.

سپس پانکراس حتی انسولین بیشتری را تولید می‌کند تا جذب گلوکز تقویت شود. مقاومت به انسولین مرتبط با چاقی است که نقش مهمی را در دیگر بیماری‌ها بازی می‌کند مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی. این بدین معنا است که سلول‌های بدن‌تان به انسولین حساس هستند. بنابراین، تمرکز بر عادت‌های زندگی که بتواند حساسیت به انسولین را کاهش دهد، ایده خوبی است مانند موارد زیر:

 نکاتی برای بهبود حساسیت به انسولین

  • به‌طور منظم ورزش کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش باعث حساسیت به انسولین و کاهش مقاومت به انسولین می‌شود.
  • خواب باکیفیتی داشته باشید. نداشتن خواب باکیفیت مرتبط با چاقی و مقاومت به انسولین است. با این دمنوش‌ها خوب بخوابید.
  • اسیدهای چرب امگا3 بیشتری مصرف کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌های امگا3 ممکن است حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت بهبود بخشد. اگر نمی‌توانید از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنید، سعی کنید در رژیم غذایی‌تان از ماهی، مغزدانه، آجیل و روغن‌های گیاهی استفاده کنید.
  • رژیم‌تان را تغییر دهید. رژیم مدیترانه‌ای که شامل بسیاری از سبزیجات همچنین چربی‌های سالم از مغزدانه‌ها و روغن زیتون اصل است ممکن است به کاهش مقاومت انسولین کمک کند. کاهش جذب چربی‌های اشباع شده و چربی‎‌های ترانس نیز ممکن است به کاهش مقاومت انسولین کمک کند.
  • وزن متعادل‌تان را حفظ کنید. در افراد دچار اضافه وزن، کاهش وزن و کنترل وزن ممکن است موجب بهبود مقاومت به انسولین شود.
  • بر کربوهیدارت‌ها با شاخص گلیسمی پایین تمرکز کنید. برای مثال باید بدانید شاخص گلیسمی سنگک چقدر است. به جای اینکه کربوهیدرات را از رژیم غذایی‌تان حف کنید، از غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین و فیبر بالا استفاده کنید.

 

لپتین

لپتین یکی از بهترین هورمون‌های افزایش وزن است که می‌توان آن را هورمون سیری نامید، چون این هورمون به هپوتالاموس این پیغام را می‌رساند که شما سیر هستید. با این وجود، افرادی که چاق هستند ممکن است مقاومت به لپتین را تجربه کنند. این بدین معنا است که این پیغام برای توقف خوردن به مغز نمی‌رسد و به‌همین دلیل شروع به پرخوری می‌کنید. علت اصلی مقاومت به لپتین هنوز ناشناخته است، اما ممکن است به دلیل التهاب، جهش‌های ژنتیکی و تولید بیش از حد لپتین باشد که می‌تواند همراه با چاقی اتفاق بیفتد.

 

نکاتی برای بهبود سطوح لپتین  

اگرچه هنوز درمان شناخته شده‌ای برای مقاومت به لپتین وجود ندارد، اما با کمی تغییرات سبک زندگی می‌توانید به کاهش سطوح لتین کمک کنید.

 

حفظ وزن سالم

چون مقاومت لپتین مرتبط با چاقی است، حفظ وزن سالم از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه‌براین، تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش در چربی بدن ممکن است به کاهش سطوح لپتین کمک کند.

 

بهبود کیفیت خواب

سطوح لپتین ممکن است مرتبط با کیفیت خواب در افراد چاق باشد. اگرچه این ارتباط ممکن است در افرادی که چاق نیستند وجود نداشته باشد، بازهم دلایل زیادی وجود دارد که باید خوب بخوابید.

 

ورزش منظم

تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش منظم مرتبط با کاهش سطوح لپتین است.

 

گرلین

گرلین در اصل مخالف لپتین است. این هورمون، هورمون گرسنگی است که یک پیغام را به هیپوتالاموس ارسال می‌کند تا نشان دهد که معده‌تان خالی است و نیاز به غذا دارد. کارکرد اصلی این هورمون به‌عنوان یکی از بهترین هورمون‌های افزایش وزن، افزایش اشتها است.

به‌طور معمول، سطوح گرلین قبل از خوردن در بالاترین حد قرار دارد و بعد از خوردن در پایین‌ترین حد قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به چاقی دارای سطوح پایین گرلین هستند اما به تاثیرات آن بیشتر حساس هستند. این حساسیت ممکن است منجر به پرخوری شود.

نکاتی برای بهبود سطوح گرلین

در اغلب اوقات محدود کردن جذب کالری منجر به افزایش سطوح گرلین می‌شود. علاوه‌براین، متابولیسم آهسته می‌شود و در نتیجه سطوح لپتین کاهش می‌یابد. برای کاهش گرلین به نکات زیر توجه کنید تا اشتهای‌تان کاهش یابد:

حفظ وزن متعادل بدن

چاقی ممکن است حساسیت به گرلین را افزایش دهد که در نهایت اشتهای‌تان را افزایش می‌دهد.

 

داشتن خواب باکیفیت

خواب ضعیف ممکن است منجر به افزایش گرلین، پرخوری و افزایش وزن شود.

 

به‌طور منظم بخورید

چون سطوح گرلین قبل از وعده غذایی در بالاترین حد قرار دارد، به بدن‌تان گوش کنید و هر زمان که گرسنه شدید بخورید.

 

حرف آخر

در این مقاله بهترین هورمون‌های افزایش وزن را به شما معرفی کردیم که همگی مرتبط با افزایش وزن بدن هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که عادت‌های زندگی می‌توانند سطوح این هورمون‌ها را بهتر کنند، اما اگر فکر می‌کنید که هورمون‌های بدن‌تان ممکن است در سطح ناسالمی قرار گرفته باشند، توصیه می‌کنیم با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید. در کل، پیروی از یک رژیم سالم، الویت قرار دادن خواب و ورزش منظم به نفع سلامت شما است و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب