بهترین زمان استفاده از سرم صورت چه زمانی است؟

اگر به دنبال تقویت پوست خود هستید، سرم صورت یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت آن محسوب می‌شود. اما سرم صورت چیست و بهترین زمان استفاده از سرم صورت چه زمانی است؟ آیا سرم صورت باعث مرطوب شدن پوست می‌شود؟ در این مقاله از مجله اینترنتی پِریهان قصد داریم تا به همه سوالاتی که در ذهن شماست پاسخ دهیم.

سرم صورت چیست؟

سرم صورت محصولی است که از مولکول‌های کوچکتر ساخته شده است تا بتواند عمیقا به پوست نفوذ کند و از مشکلاتی مانند چین و چروک صورت صورت پیشگیری کند.

آیا سرم یک مرطوب‌کننده است؟

پاسخ بله و نه‌خیر است. سرم‌ها می‌توانند حاوی ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید و سرامیدها باشند که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند. اما از آنها به عنوان مرطوب‌کننده استفاده نمی‌شود. لوسیون‌های پوست باعث حفظ رطوبت بیشتر پوست می‌شوند.

 

بهترین زمان استفاده از سرم صورت

بهترین زمان استفاده از سرم صورت بعد از استفاده از نرم‌کننده، ضدآفتاب و آرایش‌تان است. می‌توانید هفته‌ای یک یا دو بار بعد از پاکسازی پوست از آن استفاده کنید. سعی کنید استفاده از سرم را جزو روال پاکسازی پوست‌تان قرار دهید.

اینکه چقدر از سرم صورت استفاده کنید، بستگی به هدف شما دارد. برای مثال:

  • اگر می‌خواهید از سرم‌های ضد لک و آنتی‌اکسیدانی استفاده کنید، بهترین زمان استفاده از سرم صورت صبح است. این کار از پوست شما در برابر آسیب‌های زیست محیطی و محافظت می‌کند و تولید رادیکال آزاد را کاهش می‌دهد.
  • سرم‌های ضد پیری بهتر است در شب استفاده شوند. استفاده از سرم صورت در شب باعث کارکرد بهتر آن می‌شود و پوست شما ترمیم می‌شود.
  • سرم‌های آبرسان برای پوست‌های خشک را می‌توانید دو بار در روز برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از سرم صورت استفاده کنید، به نکات زیر توجه کنید:

  • بسیاری از سرم‌ها زمانی بهترین تاثیر را نشان می‌دهند که پوست پاکسازی شده باشد و هیچ کرمی روی صورت نباشد.

 

 

اگر به تازگی از سرم صورت استفاده می‌کنید، عجله نکنید و به آرامی شروع کنید!

 

درست است که سرم صورت برای پوست فواید بسیاری دارد، اما شاید برای پوست شما مناسب نباشد. بسیاری از کسانی که به تازگی از سرم استفاده می‌کنند با حساسیت پوستی مواجه می‌شوند. وقتی چند روز بعد از استفاده از سرم متوجه شدید که پوست شما به سرم حساسیت ندارد، می‌توانید تعداد دفعات استفاده از سرم صورت را افزایش دهید.

سرم‌ها از انواع روغن‌های طبیعی، ویتامین‌ها و اسیدهای طبیعی تهیه می‌شوند. این اسیدهای شگفت‌انگیز برای برداشتن لایه‌های بیرونی پوست‌تان طراحی شده‌اند.

اما….

اسیدی بودن سرم زنگ خطری است که اگر به آن دقت نکنید می‌تواند مشکلات پوستی زیادی را برای شما به وجود آورد. اگر بعد از استفاده از سرم صورت متوجه شدید پوست‌تان قرمز رنگ شده است یا احساس درد در پوست صورت می‌کنید، یک یا دو روز استفاده از آن را قطع کنید.

 

آیا بهتر است زمان استفاده از سرم صورت روزی دو بار باشد؟

با تردید، بله. اگر پوست شما می‌تواند تحمل کند، می‌توانید روزی دو بار از سرم پوست صورت استفاده کنید.

چه پوست شما تحمل کند و چه تحمل نکند، مقدار دوزی که در هر بار استفاده می‌کنید بستگی به نوع سرم شما دارد. برای اینکه پوست شما بتواند راحت‌تر سرم را تحمل کند، بهتر است بیشتر از 40 دقیقه روی پوست‌تان نماند.

 

آیا می‌توان در تمام طول سال از سرم پوست استفاده کرد؟

بله می‌توان. اما باید مواظب باشید، چون استفاده بیش از حد از سرم باعث نازک‌تر شدن پوست می‌شود و در ماه‌های سرد سال موجب خشک شدن پوست می‌شود. کسانی که از سرم پوست استفاده می‌کنند باید در ماه‌های زمستان بسیار مواظب باشند تا پوست‌شان نرم بماند.

 

چرا زمان عصر و شب بهترین زمان استفاده از سرم پوست است؟

زمان عصر و شب بهترین زمان برای استفاده از سرم است که در ادامه به دلایل آن اشاره می‌کنیم:

در شب، سرم به مدت طولانی‌‌تری روی پوست باقی می‌ماند. هرچه سرم بیشتر روی پوست بماند، راحت‌تر جذب پوست می‌شود. بنابراین استفاده از سرم پوست در عصر زمانی که نور، باد و گرمای کمتری هست، بهترین زمان برای جذب آن است. اگر صبح خیلی زود هم بیدار می‌شوید و مطمئن هستید چندین ساعت در معرض نور خورشید و سرما قرار نمی‌گیرید، می‌توانید بعد از دوش و یا شستن صورت‌تان از سرم استفاده کنید. به یاد داشته باشید وقتی پوست شما مرطوب باشد، تقریبا ده برابر بیشتر سرم را جذب می‌کند. همیشه سرم را بعد از شستن و لایه‌برداری استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از سرم پوست چگونه است؟

در ادامه نحوه استفاده از سرم صورت را شرح می‌دهیم:

قبل از استفاده از سرم صورت‌تان را بشوئید

اولین مرحله مهم‌ترین مرحله است: قبل از استفاده از سرم پاکسازی کنید. وجود چربی و کثیفی در پوست می‌تواند مانعی برای نفوذ بسیاری از ترکیبات سرم شما محسوب شود. اگر قبل از استفاده از سرم، صورتتان را پاکسازی نکنید، احتمال اثربخشی سرم را تا 50 درصد کاهش می‌دهید.

 

قبل از سرم لایه‌برداری کنید

سلول‌های مرده پوست، مانع دیگری برای نفوذ سرم به پوست محسوب می‌شوند. یکی از بهترین ترفندها برای به حداکثر رساندن جذب سرم، استفاده از یک اسکراب میکرودرمابراسیون است. اسکراب میکرودرمابراسیون باعث درخشندگی پوست و ظاهری زیبا می‌شود و به جذب حداکثری سرم بر روی پوست کمک فراوانی می‌کند.

 

قبل از استفاده از سرم صورتتان را کاملا خشک نکنید

بعد از اینکه صورتتان را کاملا شستید، خیلی آرام با حوله خشک کنید. 5 دقیقه بعد از شستن صورتتان بهترین زمان استفاده از سرم صورت است که حداکثر سطح جذب را خواهد داشت. اگر بیشتر از آن منتظر بمانید، ممکن است سرم تاثیر چندانی بر روی پوست شما نداشته باشد.

 

زمان استفاده از سرم پوست چقدر اهمیت دارد؟

این نکته را فراموش نکنید که رتینول‌ها به نور خورشید بسیار حساس هستند. برخی از کارشناسان مراقبت از پوست توصیه می‌کنند که در طی روز از سرم استفاده نکنید چون هیچ تاثیری ندارد. مطالعات نشان داده‌اند که سه دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، قدرت نفوذپذیری آن را کاهش می‌دهد.

سرم دیگری که به نور خورشید حساس است، سرم ویتامین C است. احتمالا متوجه این نکته شده باشید که سرم ویتامین C همیشه در بطری‌های شیشه‌ای تیره یا مات به بازار عرضه می‌شود. این بطری‌های شیشه‌ای را همیشه در جای تاریک نگه‌داری کنید. برای مثال کابینت یا کشوی میز بهترین محل برای نگهداری سرم ویتامین C است.

 

قطره‌چکان سرم می‌تواند تاثیر سرم را از بین ببرد

متاسفانه وقتی بطری سرم را باز می‌کنید، تاثیر آن کمتر می‌شود. اُکسیژن دشمن همه سرم‌های پوستی است. هر چه زودتر هوا داخل سرم شود، سرم داخل بطری شروع به اکسیدی شدن می‌کند. بهتر است از بطری‌های پمپی استفاده کنید. فشار دادن قطره‌چکان در داخل بطری، حباب‌های ریز غنی از اکسیژن را با سرم ترکیب می‌کند که موجب تسریع فرآیند اکسیداسیون و کاهش قدرت سرم صورت‌تان می‌شود. پس فراموش نکنید اگر از قطره‌چکان به طور مناسبی استفاده نکنید، می‌توان گفت فقط به پوست‌تان آسیب وارد می‌کنید.

 

چه زمانی سرم پوست را پاک کنیم؟

اگر سرم شما مخصوص شب است، احتمالا می‌خواهید صبح که بیدار شدید سرم را پاک کنید. اما اگر سرم را در طی روز استفاده کنید یا قبل از شستن صورت استفاده کنید سرم چقدر باید روی پوست‌تان بماند؟ پاسخ بستگی به نوع سرمی دارد که استفاده می‌کنید. هرچه مولکول‌ها بزرگ‌تر باشند، سرم آهسته‌تر جذب می‌شود.

برای مثال، رتینول در مقایسه با رتین A دارای جذب ضعیف‌تری است و جذب آن چند دقیقه طول می‌کشد. برخی از سرم‌های حاوی ویتامین C زیر 30 دقیقه جذب می‌شوند، در حالیکه برخی از سرم‌ها اصلا جذب نمی‌شوند. هیالورونیک اسید جذب پوست نمی‌شود و تاثیر آن موضعی است.

 

استفاده از سرم پوست همراه با نرم‌کننده؟

شاید عادت کرده‌اید همراه با سرم از کرم‌های نرم‌کننده استفاده کنید تا پوست‌تان خشک نشود. در اکثر موارد، توصیه می‌کنیم این کار را نکنید، چون سرم با مرطوب‌کننده مخلوط می‌شود و جذب آن آهسته‌تر می‌شود. همچنین به یاد داشته باشدی که هیالورونیک اسید خود به تنهایی یک عامل مرطوب‌کننده پوست است. اگر احساس می‌کنید پوست‌تان خیلی خشک می‌شودف بهتر است اول سرم بزنید بعد از 10 الی 15 دقیقه از نرم‌کننده استفاده کنید.

 

مهم‌ترین ترکبیی که در سرم پوست استفاده می‌شود کدام است؟

هزاران ترکیب متفاوت در بطری سرم پوست وجود دارد که شامل انواع ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و عصاره‌های گیاهی هستند که اغلب به جای اینکه شفاف‌سازی کنند باعث سردرگمی شما می‌شوند. در ادامه به چند نکته مهم در مورد فهرست ترکیباتی که در سرم پوست استفاده می‌شوند ارائه می‌کنیم تا بهترین زمان استفاده از سرم پوست را بدانید؟

هیالورونیک اسید چیست؟

هیارولونیک اسید یک مولکول آلی است که به طور طبیعی در بدن شما یافت می‌شود. هیارولونیک اسید تقریبا در هر جایی از بدن یافت می‌شود از سلول‌های اپیتلیال گرفته تا بافت عصبی. به لحاظ شیمیایی، هیارولونیک اسید نقش مهمی در رشد سلولی و افزایش سلول بازی می‌کند. اما نقش اصلی آن، ترمیم و ساخت بافت جدید در پوست است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اشعه‌های ماورا بنفش خورشید می‌توانند باعث تولید کمتر هیارولونیک اسید در پوست ما شوند. بنابراین، قرار گرفتن در معرض نور خورشید نه تنها باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شودف بلکه قابلیت طبیعی ترمیم پوست را نیز کاهش می‌دهد. در سرم‌های پوست، هیالورونیک اسید دارای ترکیب عالی با رتینول‌ها (ویتامین A) است که باعث آبرسانی حداکثری به پوست می‌شود.

 

رتینول‌ها چه هستند؟  

رتینول‌ها به شکل ویتامین A باعث لایه‌برداری پوست می‌شوند. رتینول‌ها در اغلب کرم‌های پوستی یافت می‌شوند. رتینول، تولید سلول‌های جدیدتر را تحریک می‌کند و باعث درخشندگی پوست می‌شود.

 

حرف آخر

سرم‌های صورت محصولاتی هستند که حاوی غلظت بالایی از ترکیبات فعال هستند.  سرم صورت فورا جذب پوست می‌شود و به همین دلیل بهترین مرحله مراقبت از صورت بعد از پاکسازی صورت است. انواع مختلف سرم‌ها وجود دارند که هر کدام برای یک هدف خاصی تولید می‌شوند. بهترین زمان استفاده از سرم صورت به محصولی که می‌خرید بستگی دارد. بعضی از سرم‌ها باید در صبح استفاده شوند، برخی دیگر باید در عصر و برخی هم باید در شب استفاده شوند. اگر مطمئن نیستید که سرم شما برای چه منظوری است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

حتما بخوانید:

طرز استفاده از سرم ویتامین سی

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب