هر آنچه که باید در مورد برنامه رژیم قهوه بدانید!

برنامه رژیم قهوه یک برنامه رژیم غذایی نسبتاً جدیدی است که به‌سرعت در حال مشهور شدن است. در این برنامه چندین فنجان قهوه در روز نوشیده می‌شود و در عین حال جذب کالری نیز محدود می‌شود. برخی از افراد گزارش داده‌اند که در طی کوتاه مدت با این رژیم غذایی به هدف کاهش وزن دست یافته‌اند. با این وجود، این برنامه دارای جنبه‌های مهمی است که باید به آن‌ها دقت کنید.

 

برنامه رژیم قهوه چیست؟

رژیم قهوه با کتابی تحت عنوان «رژیم عاشقان قهوه» اثر دکتر باب آرنوت مشهور شده بود. در این کتاب، آرنوت ادعا کرده است که نوشیدن چندین بار قهوه در روز می‌تواند به تقویت متابولیسم کمک کند، بدن چربی بیشتری بسوزاند، جذب کالری محدود شود و اشتهای‌تان کاهش یابد.

 

چگونه تاثیر می‌گذارد

برنامه رژیم قهوه شامل نوشیدن حداقل سه فنجان قهوه در روز است. دکتر آرنوت در کتاب خود به اهمیت نوع قهوه‌ای که انتخاب می‌کنید و نحوه دم کردن قهوه و تاثیر آن بر کاهش وزن اشاره می‌کند. وی توصیه می‌کند قهوه بوداده و قهوه با دانه کامل را انتخاب کنید. اگر هم در خانه قهوه درست می‌کنید با آب تصفیه‌شده تهیه کنید.

در این رژیم، می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید قهوه بخورید –کافئین‌دار یا بدون کافئین. وی حداقل باید سه فنجان (720 میلی‌ لیتر) در روز باشد. همچنین باید از افزودن شکر یا خامه به قهوه‌تان پرهیز کنید. این دکتر توصیه می‌کند یک وعده غذایی‌تان را با یک اسموتی سبز با فیبر بالا جایگزین کنید. اسموتی‌های خانگی زیادی در این کتاب پیشنهاد شده‌اند.

وعده‌های دیگر غذایی‌تان باید کم کالری و کم چرب باشد و غنی از فیبر باشد. در این رژیم باید از غذاهای فرآوری‌شده و هله هوله‌ها پرهیز کنید. در این کتاب آرنوت پیشنهاد کرده است که برنامه رژیم قهوه باید حاوی تقریباً 1500 کالری در روز باشد که نسبت به مصرف هر فردی کالری کمتری است.

وعده‌های غذایی مناسب برای برنامه رژیم قهوه عبارتند از توفو و سبزیجات همراه با برنج قهوه‌ای یا مرغ گریل‌شده. برخی از افراد گزارش کرده‌اند با رعایت این رژیم غذایی به کاهش وزن دست یافته‌اند. علاوه‌براین، برخی شواهد نشان می‌دهند که قهوه ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

 

مزیت‌های بالقوه

قهوه غنی از کافئین و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی‌فنول‌ها هستند که مزیت‌های زیادی برای سلامتی دارند از جمله کاهش التهاب و کاهش آسیب رادیکال آزاد. وقتی نوبت به کاهش وزن میرسد، به نظر می‌رسد قهوه دارای دو مزیت بالقوه است: کاهش اشتها و افزایش متابولیسم.

کاهش اشتها

دکتر آرنوت ادعا می‌کند که قهوه می‌تواند باعث کاهش اشتها شود، از این رو به کاهش حبرنامذف کالری روزانه هم کمک می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این امر تا حدودی درست است. نوشیدن قهوه کمی قبل از وعده غذایی ممکن است باعث شود کمتر غذا بخورید. با این وجود، مصرف قهوه سه تا 4.5 ساعت قبل از خوردن وعده غذایی تاثیری در کنترل اشتها ندارد. یک مطالعه بر روی 33 نفر نشان داد که نوشیدن قهوه باعث کاهش جذب کالری در افرادی که اضافه وزن دارند می‌شود. هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

 

افزایش متابولیسم

قهوه کافئین‌دار ممکن است تعداد کالری و مقدار چربی که می‌سوزانید را افزایش دهد که در نتیجه کاهش وزن راحت‌تر می‌شود. در یک بررسی که بر روی بیشتر از 600 نفر انجام گرفت، محققان دریافتند که هرچه جذب کافئین بیشتر باشد، کاهش وزن راحت‌تر خواهد بود. همچنین قهوه ممکن است مقدار چربی را که در هنگام ورزش کردن می‌سوزانید را نیز تقویت کند. یک مطالعه بر روی 7 مرد سالم که به مدت 30 دقیقه ورزش کرده بودند و بعد از آن 1 فنجان آب یا قهوه کافئین‌دار مصرف کرده بودند انجام گرفته بود. افرادی که قهوه کافئین‌دار مصرف کرده بودند نسبت به افرادی که آب مصرف کرده بودند وزن بیشتری را از دست داده بودند.

 

جنبه‌های منفی

قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سالم است و ممکن است با کاهش اشتها و افزایش متابولیسم به کاهش وزن‌تان کمک کند. با این وجود، قهوه دارای جنبه‌های منفی است که در پریهان به این معایب اشاره می‌کنیم:

کافئین بیش از حد

اگر چه قهوه بدون کافئین گزینه خوبی در برنامه رژیم قهوه است، اکثر مردم قهوه کافئین‌دار را ترجیح می‌دهند. علاوه‌براین، بسیاری از مزیت‌های متابولیکی قهوه به کافئین نسبت داده شده‌اند. با این وجود، جذب قهوه بیش از حد می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند فشار خون بالا شود.

یک مطالعه مشاهده‌ای در رابطه با قهوه و فشار خون بر روی بیشتر از 1100 نفر مبتلا به فشار خون بالا انجام گرفت. افرادی که سه فنجان قهوه یا بیشتر در روز قهوه می‌نوشیدند، فشار خون بالاتری نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، داشتند.

همچنین قهوه یک ادرارآور است، بدین معنی که قهوه باعث می‌شود بدن‌تان از طریق ادرار مایعات بیشتری را ترشح کند. اگر مقدار زیادی قهوه بنوشید، ممکن است با تکرر ادرار روبه‌رو شوید. علاوه‌براین، بسیاری از الکترولیت‌های مهم می‌توانند از طریق مایعات از دست بروند. از دست دادن مقدار زیاد الکترولیت مانند پتاسیم می‌تواند منجر به هیپوکالمی شود که می‌تواند بر بیماری قلبی تاثیر بگذارد.

 

حرف آخر از پریهان

متاسفانه باید بگوییم برنامه رژیم قهوه، برنامه ایده‌آلی برای کاهش وزن نیست. جذب نامحدود قهوه ممکن است منجر به مصرف بیش از حد کافئین شود. بهترین راه برای کاهش وزن این است که کالری مصرفی‌تان را محدود کنید و به‌طور منظم ورزش کنید. با این روش‌ها کاهش وزن‌تان ثبات بیشتری خواهد داشت.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب