برای عفونت دندان چی بخوریم چی نخوریم؟

برای عفونت دندان چی بخوریم؟ آیا عفونت دندان دارید؟ پس باکتری‌هایی وارد دندان‌هایتان شده است که می‌توانند باعث حفره دندانی شوند. وقتی باکتری‌ها به مرکز دندان می‌رسند و دندان‌ها دچار عفونت می‌شوند، چرک در دندان‌های‌تان انباشته می‌شود. چرک در دندان ورم می‌کند و منجر به دندان‌درد می‌شود.

اگر دندان‌ درد درمان نشود، این عفونت می‌تواند به لثه‌ها و استخوان دهان نیز گسترش پیدا کند. عفونت دندان باید به وسیله پزشک درمان شود، اما برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند به تکسین درد ایجاد شده به وسیله عفونت کمک کنند. اما برای درمان عفونت دندان چی بخوریم؟

وقتی دندان‌ درد دارید، خوردن هر چیز غیر ممکن است. با این وجود، نباید خودتان را با نخوردن تنبیه کنید. غذاهای خاصی هستند که توصیه شده‌اند در هنگام دندان‌درد بخورید. در کل، اینها غذاهایی هستند که  لثه و دندان‌های شما را تحریک نمی‌کنند و حساسیت دندان را تشدید نمی‌کنند.

وقتی دندان‌درد دارید و خیلی هم گرسنه هستید، اینها را بخورید:

سس سیب

پنیر کاتیج

سیب‌زمینی له شده

جو

میوه‌های نرم

ژلاتین، پودینگ و کاستر

اسموتی و میلک شیک

هر غذای نرمی که خیلی گرم یا سرد نیست.

ممکن است از یک رژیم دقیق یا برنامه غذایی خاصی پیروی کنید، اما اگر عفونت دندان دارید، نباید غذاهایی بخورید که باعث تشدید عفونت دندان‌هایتان شود:

مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت

غذاهای ادویه‌دار و نمکی

سبزیجات خام

گوشت

گرانولا

از خوردن غذاهایی که جویدن آنا سخت است پرهیز کنید. غذاهای اسیدی، ادویه‌دار و نمکی ممکن است لثه شما را بشتر تحریم کند. به هیچ وجه،دندان‌هایتان را با دهانشویه حاوی الکل نشوئید.

 

غذاهای مفید برای عفونت دندان کدام‌ها هستند؟

اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که برای عفوت دندان چی بخوریم، در ادامه به غذاهایی اشاره می‌کنیم که برای عفونت دندان مفید هستند:

ماست، پنیر و شیر

ماست برای عفونت دندان

ماست برای عفونت دندان بسیار مفید است و برای درمان عفوت دندان می‌توانید از ماست استفاده کنید. در یک مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده است، ثابت شده است که افرادی که هر روز از ماست استفاه می‌کنند دندان‌های سالم‌تری دارند. این به این خاطر است که ماست دارای پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی هستد که رسد میکروب‌های دندان را آهسته می‌کنند. همچنین ماست غنی از کلسیم است که به تقویت استخوان‌ها و دندان کمک می‌کند. همچنین باید بدانید که انواع باکتری‌هایی که می‌توانند موجب حفره دندان شوند در محیط‌های بالای اسیدی رشد می‌کنند. ماست به تعادل pH دندان کمک میکند و شدت اسیدی بودن محیط دندان را کمتر می‌کند.

احتمالاً بخواهید بدانید که آیا شیر برای عفونت دندان خوب است یا نه؟ باید بگوییم که بله شیر هم مانند ماست برای سلامتی دندان مفید است  باعث می‌شود تا باکتری‌های مضر دندان که موجب عفونت می‌شوند از بین بروند.

 

سوپ با مواد له شده

سوپ یا مواد له شده برای عفونت دندان

عاشق سوپ گرم هستید؟ متاسفم تا عفونت دندان دارید باید سرد میل کنید. همه مواد سوپ را له کنید، فرقی نمی‌کند سوپ غلیظ باشد یا نه.

 

تاثیر سیر برای دندان

 

فرنی یا پودینگ

این دسر خوشمزه می‌تواند شما را تا رفتن به دندانپزشک سیر نگه دارد.

 

غذاهای مفید که باید برای عفونت دندان بخورید

 

مافین و کیک‌های نرم  

مافین یا کیک‌های اسفنجی هر دو گزینه‌های عالی برای خوردن در روزهایی است که عفونت دندان دارید. فقط زیاده‌روی نکنید، ممکن است دندان دردتان تشدید شود.

 

درمان عفونت لثه با این قرص

 

پنکیک 

جویدن پنکیک در روزهای سخت عفونت دندان نسبت به دیگر غذاها راحت است. حتی دندان درد هم نمی‌تواند شما را از خوردن آن منع کند.

 

پاستا

وقتی دندان درد دارید، توصیه می‌شود پاستا بخورید. پاستا در دهان‌تان فوراً ذوب می‌شود و نیازی به جویدن زیاد آن ندارید. مشکل حل شد!

 

این دارو را برای عفونت دندان استفاده کنید

 

گوشت پوره شده

گوشت پوره شده برای تغذیه کودک و همچنین کسی که دندان درد دارد بسیار خوب است. در هنگام بلعیدن آن احساس درد در دندان‌هایتان نخواهید داشت.

 

تونا و سالمون 

تونا و سالمون دو غذای دریایی هستند که می‌توانید بدون ترس از عفونت دندان خودتان آنها را بخورید.

 

میلک شیک

چه چیزی راحت‌تر از اینکه در دوران عفونت دندان مجاز به خوردن میلک شیک باشیم.

 

میوه‌ها سبزیجات له‌شده

میوه و سبزیجات ممکن است باعث تشدید دندان دردتان شود. اما قرار نیست به خاطر دندان‌درد مواد مغذی به بدنتان نرسید، برای همین له کردن میوه و سبزیجات ایده خوبی است.

 

چای سبز و چای سیاه 

این چای‌ها حاوی پلی‌فنول‌هایی هستند که با باکتری‌های پلاک دندان مقابله می‌کنند. این مواد باکتری‌ها کشند. همچنین چای از رشد باکتری‌‌ها و اسیدی شدن دندان جلوگیری می‌کنند. بستگی به نوع آبی که برای دم کردن چای استفاده می‌کنید، یک فنجان چای می‌تواند منبع فلوریدا باشد.

 

آدامس بدون قند 

این کار هم به برداشتن مواد اضافی از روی دندان کمک می‌کند.

 

زردچوبه 

زردچوبه ادویه‌ای است که حاوی خواص ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده  است. کمی آب به آن اضافه کنید تا خمیر زردچوبه به دست آید. این خمیر را می‌توانید روی دندانی که عفونت کرده قرار دهید.

چای زنجبیل بنوشید

مانند زردچوبه، زنجبیل در آشپزخانه بسیار مورد استفاده می‌شود. زنجبیل حاوی رافینوز و گینجرول است که دو ترکیبی هستند برای کمک به کاهش موقت التهاب و درد استفاده می‌شوند. این ترکیبات در زنجبیل می‌توانند به کاهش باکتری‌های دهان کمک کنند که منجر به حفره دندان و حتی بیماری لثه‌ای می‌شوند. برای اینکه بتوانید از زنجبیل برای کاهش عفونت دندان استفاده کنید، یک برش کوچک زنجبیل را بجوید. اگر نمی‌توانید بجوید، زنجبیل را به مدت 10 الی 20 دقیقه بجوشانید و وقتی کاملا سرد شد بنوشید.

 

نمک و فلفل 

محلول نمک و پودر فلفل ریز به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای درمان عفونت دندان در نظر گرفته شده است چون حاوی خواص ضد قارچی، ضد ورم و از بین برنده درد است.

 

حتما بخوانید: درمان آفت دهان با عسل که پزشکان از شما پنهان می‌کنند

اما برای عفونت دندان چی نخوریم؟

این غذاها را نباید بخورید:

آب نبات ترش

جای تعجب نیست که آب نبات برای دندان‌هایتان بد باشد. اما آب نبات ترش حاوی انواع اسیدهای بیشتر و متفاوتی است که باعث ایجاد حفره‌های دندان می‌شوند.

 

نان

وقتی نان را می‌جوید، نشاسته به قند تبدیل می‌شود. حالا این مواد خمیر مانند روی دندان‌هایتان می‌مانند و همین باعث ایجاد حفره‌های دندانی می‌شود.

 

الکل

خوب همه ما می‌دانیم که الکل اصلا سالم نیست. اما اگر الکل بنوشید، با خشکی دهان مواجه می‌شوید. یک دهان خشک فاقد بزاق است و بزاق برای سلامتی دندان نیاز است. بزاق از چسبیدن غذا به دندان جلوگیری می‌کند برای اینکه دهان‌تان هیدارته بماند، مقدار زیادی آب بنوشید و از محلول‌های هیدراسیون دهانی استفاده کنید.

 

 

نوشیدنی‌های کربنات‌دار

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی‌های کربنات‌دار مانند نوشابه می‌توانند باعث آسیب به دندان‌هایتان شوند. نوشابه باعث می‌شود تا پلاک دندان اسید بیشتری تولید کند و اگر بخواهید زیاد نوشابه بخورید، اسید همه دندان‌تان را فرا می‌گیرد. همچنین بزاق دهان کمتر می‌شود. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که بلافاصله بعد از خوردن نوشابه دندان‌هایتان را مسواک نزنید؛ این کار باعث به وجود آمدن حفره دندان می‌شود.

 

مرکبات‌

پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو غنی از ویتامین ث هستند. اما مقدار اسید این میوه‌ها می‌توانند باعث تشدید عفونت دندان و به وجود آمدن حفره‌های دندانی شوند. حتی فشردن لیمو در آب هم باعث اسیدی شدن آب می‌شود و میتواند باعث ایجاد حفره‌های دندانی شود. اگر می‌خواهید ویتامین ث بدن‌تان را از این مواد تامین کنید، در حد تعادل مصرف کنید.

چیپس‌های سیب‌زمینی

خیلی از ماها عاشق چیپس سیب‌زمینی هستیم، اما متاسفانه چیپس سیب‌زمینی پر از نشاسته است که تبدیل به قند می‌شود و به دندان آسیب وارد می‌کند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پِریهان

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب