آیا امکان افزایش قد بعد از 18 سالگی وجود دارد؟

بسیاری از افرادی که به‌دنبال افزایش قد بعد از 18 سالگی هستند، برای رسیدن به آن دست به هر کاری می‌زنند. اگر به‌دنبال پاسخ به این سوال هستید، مطمئن باشید تنها نیستید. بسیاری ادعا می‌کنند که با تغذیه صحیح و انجام برخی ورزش‌های خاص می‌توان قد افراد بزرگسال را نیز افزایش داد.

 

افزایش قد بعد از 18 سالگی

قد افراد

طبق گزارش پریهان، قبل از اینکه در مورد احتمال افزایش قد بعد از 18 سالگی صحبت کنیم، توجه به این نکته حائز اهمیت است که چه چیزی قدتان را تعیین می‌کند. پاسخ این سوال، ژنتیک است. 60 الی 80 درصد قد افراد توسط ژنتیک تعیین می‌شود. 20 الی 40 درصد هم به دلیل عوامل زیست محیطی مانند تغذیه است.

اما خیلی از افراد حتی با وجود تغذیه سالم هم نمی‌توانند بعد از 18 سالگی قدشان را افزایش دهند. دلیلش آن است که رشد استخوان‌ها در این سن متوقف می‌شود. در انتهای دوران بلوغ، تغییرات هورمونی موجب سخت‌تر شدن رشد استخوان‌ها می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که در طی دوران جوانی، ارتفاع دیسک‌ مهره‌ها افزایش می‌یابد که تاثیر بسیار جزئی بر قد می‌گذارد. بنابراین احتمال افزایش قد بعد از 18 سالگی وجود دارد.

 

تاثیر ورزش بر قد

هیچ ورزشی بعد از 18 سالگی نمی‌تواند شما را قد بلند کند. این باور که برخی ورزش‌های خاص می‌توانند به رشد قد در بزرگسالی کمک کنند افسانه‌ای بیش نیست. بسیاری از مردم بر این باور هستند که افزایش قد بعد از 18 سالگی با انجام ورزش‌هایی مانند آویزان شدن یا بالا رفتن از سراشیبی و یا شنا می‌توانند به قد بلند شدن کمک کنند. متاسفانه هیچ مدرکی وجود ندارد که این ادعاها را تایید کند.

حقیقت این است که قدتان تا اندازه‌ای در طول روز متغیر است و دلیل آن فشرده‌سازی و رفع فشار دیسک‌های غضروف در مهره‌تان است.

با رفع فشار در دیسک‌های‌تان، برخی از این فعالیت‌ها می‌توانند به‌طور موقت قدتان را تا اندازه بسیار کوچکی افزایش دهند. با این وجود، این تغییرات در قد واقعی نیستند، چون هر تغییری سریعاً به حالت قبل برمی‌گردد.

 

تاثیر سبک زندگی قبل از 18 سالگی بر روی قد

اگرچه شاید نتوانید به‌عنوان یک فرد بزرگسال قدتان را تغییر دهید، اما در سالهای نوجوانی می‌توانید سرعت افزایش قدتان را به حداکثر برسانید.

در کل باید مطمئن شوید که به اندازه کافی می‌خورید و هیچ گونه کمبودی در جذب ویتامین‌ها و املاح معدنی نداشته باشید. با اینکه بسیاری از کودکان زیاد می‌خورند اما رژیم بی‌کیفیتی دارند که همین امر بر قد آنها تاثیر می‌گذارد. بسیاری از کودکان امروزی دچار کمبود ویتامین D و کلسیم هستند. این مواد مغذی برای رشد و سلامت بدن ضروری هستند.

کلسیم تولید هورمون را به روشی تغییر می‌دهد که به نفع استخوان‌های‌تان باشد. ویتامین D نیز سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد.

یک روش عالی برای جذب مواد مغذی، مصرف میوه و سبزیجات است. خوردن پروتئین کافی نیز برای سلامت استخوان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. گرچه برخی از افراد بر این باور هستند که جذب پروتئین می‌تواند برای استخوان‌ها مضر باشد. اما مطالعات نشان می‌دهند که جذب پروتئین برای سلامت استخوان‌ها مضر نیست.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب