۸ نوشیدنی برای کاهش تری‌گلیسیرید که معجزه می‌کنند

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که می‌توانید از نوشیدنی برای کاهش تری‌گلیسیرید استفاده کنید. کلسترول ماده‌ای مومی شکل است که بدن از آن برای ساخت سلول‌ها و هورمون‌ها استفاده می‌کند. لیپوپروتئین پرچگالی یا همان کلسترول خوب (HDL) و لیپوپروتین با چگالی پایین یا همان کلسترول بد (LDL) دو نوع متفاوت کلسترول محسوب می‌شوند. وقتی سطوح کلسترول ناسالم باشند، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سکته مغزی یا حمله‌های قلبی افزایش می‌یابد.

در این مقاله از مجله اینترنتی پریهان قصد داریم تا در مورد نحوه کنترل سطوح کلسترول با شما صحبت کنیم و بیشتر روی نوشیدنی‌ها تمرکز می‌کنیم. اُمیدواریم بهترین استفاده را از این مقاله ببرید.

 

بهترین نوشیدنی برای کاهش تری‌گلیسیرید کدام است؟

بسیاری از انواع نوشیدنی‌ها می‌توانند به کاهش یا کنترل سطوح کلسترول کمک کنند که این نوشیدنی‌ها عبارتند از:

چای سبز

چای سبز برای کاهش تری‌گلیسیرید

چای سبز عنوان یک نوشیدنی برای کاهش تری‌گلیسیرید حاوی کاتچین و دیگر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که به‌نظرمی‌رسد به کاهش کلسترول بد و کل سطوح کلسترول کمک می‌کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، دانشمندان به موش‌ها نوشیدنی‌هایی حاوی کاتچین و اپی‌گالوکاتچین گالات دادند که آنتی‌اکسیدان مفید دیگری در چای سبز است. بعد از ۵۶ روز، دانشمندان متوجه شدند که سطوح کلسترول بد تا حدود ۱۴.۴ درصد در موش‌ها کاهش یافت. چای سیاه نیز دارای تاثیر مثبتی بر کلسترول است، اما تاثیر آن نسبت به چای سبز کمتر است. علت آن عمدتا به خاطر مقدار متفاوت کاتچین در این چای‌ها است. علاوه بر این، کافئین نیز به افزایش سطوح HDL کمک می‌کند.

 

شیر سویا

شیر سویا برای کاهش تری‌گلیسیرید

مقدار چربی اشباع شده سویا کم است. جایگزین کردن شیر سویا یا محصولات خامه‌ای یا شیر پرچرب ممکن است به کاهش یا کنترل سطوح کلسترول کمک کند. سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف ۲۵ گرم پروتئین سویا را در هر روز به عنوان بخشی از رژیم روزانه برای کنترل کلسترول پیشنهاد کرده است تا احتمال خطر ابتلا به بیماری قلبی کاهش یابد. همچنین مصرف ۲ الی سه وعده غذایی متشکل از سویا یا نوشیدنی حاوی سویا توصیه شده است.

 

نوشیدنی جو دوسر

جوی دوسر حاوی بتاگلوکان است که ماده‌ای ژل مانند را در روده ایجاد می‌کند و به کاهش جذب کلسترول کمک می‌کند. یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که نوشیدنی‌های جوی دوسر مانند شیر جو دوسر ممکن است به کاهش کلسترول کمک کنند. برای استفاده حداکثری از این نوشدنی توصیه می‌شود روزانه ۳ گرم بتاگلوکان مصرف شود که می‌تواند منجر به کاهش ۷ درصدی در LDL شود. نوشیدنی برای کاهش تری‌گلیسیرید که حاوی یک فنجان شیر جودوسر باشد می‌تواند ۱.۳ گرم از بتا گلوکان مورد نیاز بدنتان را تامین کند.
قبل از مصرف شیر سویا حتما برچسب آن را به دقت بخوانید تا حتما حاوی بتا گلوکان باشد.

 

آب گوجه‌فرنگی

آب گوجه فرنگی برای کاهش تری‌گلیسیرید

گوجه‌فرنگی غنی از ترکیبی به نام لیکوپن است که ممکن است به بهبود سطوح لیپید و کاهش کلسترول «بد» کمک کند. علاوه براین، تحقیقات نشان می‌دهند که فرآوری آب گوجه‌فرنگی مقدار لیکوپن آن را کاهش می‌دهد. آب گوجه‌فرنگی غنی از نیاسین و فیبر است که باعث کاهش کلسترول می‌شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۲۵ زنی که ۲۸۰میلی‌لیتر آب گوجه‌فرنگی را به‌صورت روزانه نوشیدند، با کاهش سطوح کلسترول خون مواجه شدند. این شرکت‌کنندگان بین ۲۰ الی ۳۰ سال سن داشتند.

 

اسموتی توت

اسموتی توت برای کاهش تری‌گلیسیرید

بسیاری از توت‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند که هر دو ممکن است به کاهش سطوح کلسترول کمک کنند. مخصوصا، آنتوسیانین یک عامل آنتی‌اکسیدانی قوی در توت‌ها است که می‌تواند به کاهش سطوح کلسترول کمک کند. همچنین توت‌ها کالری و چربی پایینی دارند. برای تهیه این اسموتی کافی است دو مشت توت (هر نوع توتی که دوست دارید) را با نصف فنجان شیر کم چرب یا ماست و نصف فنجان آب سرد مخلوط کنید.

 

نوشیدنی‌های حاوی استرول و استانول

استرول‌ها و استانول‌ها مواد شیمیایی گیاهی هستند و شکل و اندازه آنها مشابه با کلسترول است که جذب کلسترول را متوقف می‌کنند. با این حال، سبزیجات و مغزدانه‌ها حاوی سطوح پایینی از استرول‌ها و استانول‌ها هستند که نمی‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. برخی شرکت‌ها این مواد شیمیایی را به نوشیدنی‌ها و غذاها اضافه می‌کنند از جمله نوشیدنی‌هایی با ماست غنی شده، شیر و آب میوه‌ها. FDA اعلام کرده است که اکثر مردم باید روزانه ۱.۳ گرم یا بیشتر استرول و ۳.۴ گرم استانول در هر روز مصرف کنند.

نوشیدنی‌های حاوی کاکائو

کاکائو برای کاهش تری‌گلیسیرید

کاکائو ترکیب اصلی در شکلات تلخ محسوب می‌شود. شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نان فلاوانول‌ها است که ممکن است سطح کلسترول را بهتر کنند.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف ۴۵۰ میلی‌گرم نوشیدنی حاوی فلاوانول‌های کاکائو روزی دوبار به مدت یک ماه، سطوح کلسترول «بد» را کاهش داد و در عین حال سطوح کلسترول «خوب» نیز افزایش یافت. کاکائو حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب تک سیر نشده است که می‌تواند به بهبود سطوح کلسترول کمک کند. با این حال، نوشیدنی‌هایی حاوی شکلات فرآوری شده دارای سطوح بالایی از چربی‌های اشباع شده هستند. بهتر است از نوشیدنی‌هایی با کاکائوی خالص استفاده کنید.

اسموتی شیر گیاهی

بسیاری از انواع شیر گیاهی حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است به کاهش و کنترل سطوح کلسترول کمک کنند. می‌توانید با استفاده از شیر سویا یا شیر جودوسر، اسموتی تهیه کنید. با مخلوط کردن یک فنجان (۲۵۰ میلی‌گرم) شیر سویا یا شیر جودوسر با میوه‌ها یا سبزیجات حاوی کلسترول پایین اسموتی تهیه کنید. می‌توانید از میوه‌ها یا سبزیجات زیر استفاده کنید:
– یک عدد موز
– یک مشت انگور یا هو
– یک برش انبه یا خربزه
– دو عدد آلوی کوچک
– یک فنجان کلم‌پیچ یا چغندر سوئیسی

حرف آخر

حفظ سطوح کلسترول سالم برای سلامتی کل بدن مهم و حیاتی است، مخصوصا سلامت قلب‌وعروق. در این مقاله چندین نوشیدنی برای کاهش تری‌گلیسیرید معرفی کردیم که می‌توانید از آنها استفاده کنید. با این‌وجود، هیج روش سریعی برای کاهش سطوح کلسترول وجود ندارد. برخی از روش‌ها ممکن است طی دو هفته نتیجه دهند و برخی از روش‌ها ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتیجه دهند.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

مطالب پیشنهادی

مطالب مرتبط

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب