غذاهای ممنوعه برای تری گلیسیرید بالا کدام ها هستند؟

 غذاهای ممنوعه برای تری گلیسیرید از این نظر مهم هستند که نوع و مقدار کربوهیدرات­هایی که مصرف می‌­کنید، تأثیر مستقیمی بر سطح تری‌گلیسیریدتان دارد. سبزیجات نشاسته­‌دار مانند نخود و ذرت در هر وعده غذایی، مقدار زیادی کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تامین می­‌کنند. بدن انسان کربوهیدرات­‌های اضافی را که برای انرژی استفاده نمی­‌شود به تری‌گلیسیرید تبدیل می­‌کند. بشقاب خود را با سبزیجات کم نشاسته از جمله گل کلم، قارچ و کلم پیچ پر کنید؛ زیرا سطح تری گلیسیرید را افزایش نمی­‌دهد. از غذاهای حاوی قندهای ساده مانند فروکتوز که باعث افزایش سطح تری‌گلیسیرید می­شوند، پرهیز کنید.  

غذاهای ممنوعه برای تری گلیسیرید بالا

غذاهایی که باید پرهیز کنید عبارتند از:

لوبیاهای کنسروی

لوبیا برای تری‌گلیسیرید بالا

طبق گزارش پریهان: لوبیاها منابع خوبی از فیبر و سایر مواد مغذی هستند، اما اگر کنسرو لوبیا سرشار از شکر  باشد، بهتر است مصرف نشود. لوبیای سیاه را هم بدون شکر انتخاب کنید که سرشار از پروتئین و فیبر بوده و چربی اشباع شده ندارند. انجمن قلب آمریکا به افرادی که دارای تری‌گلیسیرید بالا هستند توصیه می­‌کند مصرف چربی اشباع شده، همراه با شکر و نمک را محدود کرده و مصرف غلات کامل، میوه­‌ها، گوشت بدون چربی، حبوبات، لبنیات بدون چربی یا کم چرب، غذاهای دریایی، مرغ، آجیل و سبزیجات غیر نشاسته‌­ای را افزایش دهند.

این غذاهای ممنوعه برای تری گلیسیرید بالا به کاهش تری گلیسیرید کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، بیماری کبد چرب و دیابت را کاهش می‌­دهند.

میوه‌­ها

میوه برای تری‌گلیسیرید بالا

میوه بخشی از یک رژیم غذایی سالم است، اما میوه زیاد ممکن است توانایی کاهش تری‌گلیسیرید را کاهش دهد، برای همین میوه را هم به‌عنوان یکی از غذاهای مضر برای تری‌گلیسیرید بالا معرفی کرده‌ایم. میوه­‌ها حاوی مقادیر مختلفی از فروکتوز نوعی مونوساکارید (قند) که در برخی غذاها یافت می­‌شود، هستند. افرادی که تری‌گلیسیرید بالایی دارند باید مصرف فروکتوز خود را به بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ گرم در روز محدود کنند. فروکتوز اضافی باعث افزایش تری‌گلیسیرید می­‌شود. روزانه ۲ تا ۳ وعده میوه بخورید. میوه­‌های خشک مانند خرما، کشمش، انجیر و زردآلو خشک سرشار از فروکتوز هستند، لذا بیش از ۲ قاشق غذاخوری در روز مصرف نکنید.

مشروبات الکلی

الکل حاوی قند است و قند اضافی باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می­شود. آبجو، مشروبات الکلی و شراب همگی حاوی قند هستند، بنابراین همه انواع الکل ممکن است برای کسانی که تری‌گلیسیرید بالا دارند مشکل­‌ساز باشد. اگر تری‌گلیسیرید بالا دارید با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک ممکن است توصیه کند که مصرف الکل را محدود کنید یا به طور کامل آن را کنار بگذارید. علاوه بر افزایش تری‌گلیسیرید، مصرف الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن، سرطان مری، سرطان سینه، سرطان کبد و سرطان روده بزرگ مرتبط است. اگر برایتان مشکل است که مصرف الکل را کاهش دهید یا آن را متوقف کنید، پزشک می‌تواند راهکارهایی را توصیه کند که به ترک آن کمک کند. به جای الکل، از نوشیدنی‌های دیگر برای کاهش تری‌گلیسیرید استفاده کنید.

تن ماهی

تن ماهی برای تری‌گلیسیرید بالا

ماهی یک غذای سالم برای قلب است، اما هنگام خرید کنسرو تن ماهی، برچسب آن را با دقت مطالعه کنید، برای همین جزو غذاهای ممنوعه برای تری‌گلیسیرید بالا محسوب می‌شوند. پزشکان توصیه می‌­کنند زمانی که تری‌گلیسیرید بالا، به خصوص چربی‌های اشباع و ترانس دارید، مراقب مصرف چربی باشید. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که افراد حداقل ۲ وعده ماهی چرب در هفته مصرف کنند. ماهی­‌های پرچرب از جمله سالمون، شاه ماهی، قزل آلا، ماهی خال مخالی، ساردین و تن آلباکور سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

نارگیل

نارگیل برای تری‌گلیسیرید بالا

نارگیل این روزها یک غذای مرسوم است. شیر نارگیل، کرم نارگیل، روغن نارگیل، و تکه­‌های نارگیل در قفسه­‌های فروشگاه­های مواد غذایی قرار دارند. مصرف بیش از حد نارگیل می‌­تواند جزو غذاهای ممنوعه برای تری‌گلیسیرید بالا باشد، زیرا سرشار از چربی­‌های اشباع شده است.

اگر نیاز به کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون دارید، از پزشک بپرسید که آیا می‌­توانید با خیال راحت نارگیل مصرف کنید و اگر چنین است، چه مقدار. علاوه بر افزایش تری‌گلیسیرید، رژیم­‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده مانند آن­هایی که در محصولات نارگیل یافت می­‌شوند، کلسترول بد LDL را افزایش می‌­دهند. اگر پزشک­‌تان می‌گوید مصرف برخی از محصولات نارگیل برای شما بی‌خطر است، برای محدودتر کردن مصرف چربی‌های اشباع‌شده، شیر نارگیل کم‌چرب و تکه‌های نارگیل کم‌چرب را انتخاب کنید.

غذاهای نشاسته‌­دار

وقتی تری‌گلیسیرید بالایی دارید، توجه به مصرف غذاهای نشاسته­‌دار مانند سیب­‌زمینی، پاستا و غلات بسیار مهم است. اگر کالری­‌ها برای انرژی مصرف نشود، بدن انسان کربوهیدرات­‌های اضافی را به تری‌گلیسیرید تبدیل می­‌کند. از پزشک خود بپرسید که چه میزان کربوهیدرات می­‌توانید در روز مصرف کنید. چه چیزی به عنوان یک وعده غذایی کربوهیدرات محسوب می­‌شود؟

یک تکه نان، یک سوم فنجان برنج یا ماکارونی، سه چهارم فنجان غلات خشک، یک تورتیلا ۶ اینچی، و ۱ تکه میوه کوچک یا نصف فنجان میوه تازه یا کنسرو شده همه به عنوان یک وعده غذایی حساب می­آیند. به عنوان یک وعده کربوهیدرات، خوردن بیش از حد کربوهیدرات­ها، به ویژه کربوهیدرات‌­های ساده، برای قند خون مضر است و حتی می‌­تواند کلسترول خوب HDL را کاهش دهد. غلات کامل و کربوهیدرات­‌ها را بخشی از برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

 تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: onhealth.com

 

مطالب پیشنهادی

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب