علت بوی بد واژن قبل از پریودی نشانه چیست؟

بوی بد واژن قبل از پریودی بستگی به بهداشت، رژیم غذایی و حتی ژنتیک دارد. بنابراین هر فردی بوی منحصر به فرد خودش را دارد. در واقع، بسیاری از زنان به این نکته توجه می‌کنند که بوی طبیعی بدن آنها در طول چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. داشتن بوی نامطبوع در طول چرخه قاعدگی می‌تواند باعث خجالت‌تان شود. حتی می‌تواند بر تعاملات اجتماعی‌تان با دوستان و همسرتان تاثیر بگذارد. با این وجود، اگر به این مقاله مراجعه کردید، حتما به‌دنبال دلیلی برای این بو قبل از پریودی می‌گردید که در پریهان به همه سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

 

علت بوی بد واژن قبل از پریودی

دلایل زیادی برای بوی بد واژن قبل از پریودی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

 

فراموش کردن تامپون در واژن

هر چند عجیب به‌نظر می‌رسد، اما خیلی از خانم‌ها فراموش می‌کنند که تامپونشان را عوض کنند. با این وجود، استفاده از تامپون‌ها و نگهداری آن در داخل واژن به مدت طولانی می‌تواند به رشد باکتری‌ها کمک کند که در نتیجه بوی بد واژن قبل از پریودی به وجود می‌آید.

 

تغییر سطوح pH

pH نرمال واژن زیر 4.7 است. با این وجود، pH واژن قبل پریودی، در طول پریودی و بعد از آن و همچنین در زمان فعالیت جنسی تغییر می‌کند. در اصل، تغییر سطوح pH باعث می‌شود بوی واژن شبیه بوی گندیده ماهی شود.

 

تغییر رژیم غذایی

اگر دقت کرده باشد بوی بدن شما بعد از خوردن برخی غذاهای خاص تغییر می‌کند. بهتر است این غذاها را بشناسید و از خوردن آنها اجتناب کنید. اگر با حذف برخی غذاها و تغییر رژیم غذایی تغییری در بوی بد واژن قبل از پریودی نشدید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

ابتلا به عفونت  

وقتی دارای چرخه قاعدگی هستید، داشتن کمی بوی بد واژن قابل درک است. با این وجود، وقتی قبل از چرخه قاعدگی دچار بوی بد واژن می‌شوید، داستان فرق می‌کند. یکی از علت‌های ممکن برای بوی بد واژن قبل از پریودی، ابتلا به عفونت است.

در میان عفونت‌های ممکن که می‌توانند در ناحیه واژن‌تان اتفاق بیفتند، می‌توان به عفونت واژینیت، عفونت مخمری، عفونت دهانه رحم، واژینیت باکتریایی و در بدترین موارد بیماری‌هایی مانند کلامیدیا که نوعی بیماری مقاربتی است اشاره کرد. در این مورد حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

انواع بوی بد واژن

بوی واژن انواع متفاوتی دارد که برخی از این بوها نرمال هستند و برخی دیگر شدید هستند که در این صورت باید فوراً با پزشک متخصص مشورت کنید. برخی از انواع این بوها عبارتند از:

بوی مشک

ممکن است بعد از تعریق زیاد متوجه شوید که واژن‌تان بوی مشک می‌دهد. بوی بد واژن قبل از پریودی که بوی مشک می‌دهد به‌دلیل رطوبتی است که توسط غدبوی د عرق در اطراف ناحیه واژن است. بنابراین بعد از یک فعالیت جسمانی شدید و تعریق زیاد حتماً دوش بگیرید و لباس‌های‌تان را عوض کنید.

 

بوی ماهی

اگر پس از مقاربت متوجه افزایش بوی بد واژن شدید، یا به همراه بو ترشح هم دارید، این بو ممکن است به‌خاطر عفونت باکتریایی باشد. در چنین مواردی، بهترین راه‌حل مراجعه سریع به پزشک است.

بوی وایتکس

برخی از زنان این بوی خاص را قبل از پریودی تجربه می‌کنند. این بو به‌خاطر استفاده از روان‌کننده‌ها و کاندوم‌ها است. این بو نیازی به نگرانی ندارد و در صورت مصرف نکردن این مواد، بو هم برطرف می‌شود.

بوی فلز

این بو در اغلب اوقات در زمان پریودی اتفاق می‌افتد. اما برخی زنان این بوی بد واژن قبل از پریودی نیز حس می‌کنند. به‌طور معمول بوی خون باعث ایجاد این بو می‌شود، چون بوی خون با حالت طبیعی واژن ترکیب می‌شود. جای نگرانی نیست و نرمال است. در هر بار که پدتان را عوض می‌کنید، واژن‌تان را بشوئید. بو برطرف می‌شود.

 

بوی شیرین

ظاهراً هر آنچه می‌خورید می‌تواند بر بوی بد واژن قبل از پریودی تاثیر بگذارد. برای مثال، خوردن مرکبات باعث می‌شود مزه مایعات واژن‌تان شیرین شود. در مقایسه، مارچوبه، پیاز، سیر و بروکلی می‌توانند باعث بوی بد شوند.

 

چگونه پشگیری کنیم؟  

داشتن یک روتین بهداشتی می‌تواند به شما کمک کند تا بوی بد واژن را به‌حداقل برسانید. علاوه‌براین، می‌توانید تامپون‌ها را به موقع عوض کنید تا از رشد باکتری‌ها پیشگیری شود. واژن‌تان را از جلو به عقب پاک کنید. این کار از برخورد مدفوع به واژن جلوگیری می‌کند. بعد از هربار رابطه جنسی به دستشویی بروید و فوراً ناحیه واژن را بشوئید. به هر روشی که دوست دارید، موهای واژن را از بین ببرید. مو باعث تعریق در واژن و در نتیجه بوی بد واژن قبل از پریودی می‌شود. به هیچ وجه برای شستن واژن از صابون‌های عطردار استفاده نکنید. تا می‌توانید برای شستن واژن فقط از آب استفاده کنید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب