خواص شیر برای دیابت و احتمال ابتلا به دیابت

اگر بخواهیم در مورد خواص شیر برای دیابت صحبت کنیم، همه ما می‌دانیم که شیر منبع کلسیم و همچنین منبع انرژی است. کالری شیر عمدتاً ناشی از کربوهیدارت، پروتئین و چربی است. در شیر کم چرب مقدار زیادی از چربی شیر گرفته می‌شود که کالری آن را بسیار پایین می‌آورد. شیر حاوی لاکتوز است که نوعی کربوهیدارت است که در روده کوچک به گلوکز تبدیل می‌شود. باید خاطر نشان کرد که شیر گاو مرتبط با افزایش میزان شیوع بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع ۱ است.در این مقاله می‌خواهیم به همه سوالات‌تان پاسخ دهیم.

 

آیا خواص شیر برای دیابت مفید است؟

شیر می‌تواند بخشی از یک رژیم متعادل و گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد. اگرچه شیر حاوی کربوهیدارت است، بسیاری از افرادی که به دیابت نوع ۱ و ۲ مبتلا هستند، نگران این هستند که آیا می‌توانند شیر بنوشند و اگر می‌توانند چطور از نوشیدن آن لذت ببرند؟

بله! افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ می‌توانند شیر بنوشند! (مگر آنکه به شیر آلرژی داشته باشند و پزشک متخصص دلیل خاصی برای ممنوعیت آن به شما نگفته باشد). در حقیقت، تحقیقات قبلی نشان می‌دهند که جذب محصولات پرچرب لبیناتی ممکن است احتمال پیشرفت دیابت نوع ۲ را کمتر کند.

«این مقاله به‌هیچ وجه جایگزین توصیه پزشکی و درمان نیست. این محتوا و لینک‌های مرتبط با آن فقط برای اطلاع‌رسانی هستند.»

 

آیا شیر مانند کربوهیدرات است؟

کربوهیدارت در شیر

شیر حاوی کربوهیدارت است. یک لیوان شیر حاوی ۱۲ گرم کربوهیدارت است. بیشتر مردم در مورد کربوهیدارت شیر نگران هستند و نمی‌دانند که آیا می‌توانند آن را بنوشند یا نه. درست مانند همه مواد غذایی و نوشیدنی‌ها باید در نوشیدن شیر هم تعادل را حفظ کرد. خبر خوب در مورد شیر این است که علاوه‌بر کربوهیدارت حاوی چربی و پروتئین است.

 

آیا شیر دارای قند طبیعی است؟

بسیاری از افراد نگران این هستند که شیر چقدر قند دارد. در واقع، ۱۲ گرم از کربوهیدارت در یک لیوان شیر (بدون طعم) حاوی ۱۲ گرم قند طبیعی است که لاکتوز نامیده می‌شود. در مقایسه با شیرهای طعم‌دار، شیر ساده قند کمتری دارد. شیرهای طعم‌دار مانند (شکلاتی، توت‌فرنگی و غیره) حاوی قند افزودنی هستند.

 

شاخص گلیسمی شیر چقدر است؟

هر فردی که مبتلا به دیابت است باید شاخص گلیسمی غذاها را بداند. شاخص گلیسمی شیر هم ۳۰ الی ۴۰ است که به نوع شیری بستگی دارد که استفاده می‌کنید. بنابراین بدون در نظر گرفتن نوع آن، شیر به‌عنوان یک غذا با شاخص گلیسمی پایین در نظر گرفته می‌شود.

شاخص گلیسمی سایر مواد غذایی را هم بدانید:

لیموترش

بادام

عناب

سنگک

 

بهترین نوع شیر برای دیابتی‌ها

اگر بخواهیم در مورد خواص شیر برای دیابت صحبت کنیم، باید به بهترین نوع شیر برای این افراد نیز صحبت کنیم. در واقع چهار نوع شیر (شیر گاو) داریم:

 

شیر کم چرب

شیر با چربی ۲ درصد

شیر کامل

شیر طعم‌دار

 

تقریباً مقدار پروتئین در این چهار نوع شیر مشابه است. اما مقدار چربی که این نوع شیرها دارند متغیر است. اما چربی چه تاثیری می‌گذارد؟ بله باعث تغییر مزه آن می‌شود.

شیر گاو دارای دو نوع پروتئین است: پروتئین کازئین و پروتئین وی. پروتئین کازئین دارای دو شکل است: A1 و A2. بسیاری از مردمی که فکر می‌کنند نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند، در واقع ممکن است به پروتئین کازئین نوع A1 حساسیت داشته باشند.

اگر لاکتوز را نمی‌توانید تحمل کنید، می‌توانید به جای شیر از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

بادام

بادام هندی

نارگیل

کتان

شیر بز

فندق

آجیل ماکادمیا

جو

نخود

نخودفرنگی

کینوآ

برنج

سویا

تخمه آفتابگردان

 

 

شیر و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲

چندین مطاله علمی تلاش داشته‌اند تا ارتباطی بین نوشیدن شیر و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بیابند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ در مجله تغذیه نشان داد که ۸۲ هزار زنی که یائسه شده بودند و در شروع مطالعه دیابت نداشتند، در طی ۸ سال به این زنان محصولات لبنیاتی داده شد از جمله شیر و ماست.

نتیجه این مطالعه به شکل زیر بود:

یک رژیم پر از محصولات لبنیاتی کم چرب مرتبط با کاهش خطر ابتلا به دیابت در زنان یائسه هستند، مخصوصاً زنان چاق.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۱ در مجله علمی آمریکایی تغذیه بالینی به ارتباط بین مصرف لبنیات در طول نوجوانی و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در بزرگسالی پرداخت. محققان اینگونه نتیجه‌گیری کردند که مصرف هرچه بیشتر محصولات لبنیاتی در طول دوران نوجوانی مرتبط با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است. همچنین این محققان دریافتند که نوجوانانی که محصولات لبیناتی بیشتری می‌خورند در بزرگسالی میل کمتری به خوردن نوشیدنی‌های دارای قند و چربی‌های ترانس پیدا می‌کنند و کمتر گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده می‌خورند.

 خواص شیر

شیر می‌تواند منبع مهمی از کلسیم، ویتامین D و رپوتئین باشد و در عین حال به جذب مایعات روزانه بدن نیز کمک می‌کند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند از نوشیدنی‌های کم کالری با کربوهیدارت پایین استفاده کنید از جمله:

قهوه

ترکیبات نوشیدنی با کالری پایین

چای بدون قند

آب

آب گازدار

 

همچنان تحقیق در مورد خواص شیر برای دیابت ادامه دارد. اگر فردی از لاکتوز خودداری می‌کند، گزینه‌های دیگر شیر نیز قابل دسترس هستند که در بالا به آنها اشاره کردیم. بیشتر محصولات لبنیاتی مانند ماست، پنیر و بستنی حاوی کربوهیدرات هستند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

 

مطالب پیشنهادی

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب