۹ خاصیت زیره سبز که بی نظیر هستند

خاصیت زیره سبز به این دلیل اهمیت دارد که در بسیاری از غذاها به ویژه غذاهای مناطق بومی مدیترانه و آسیای جنوب غربی از زیره سبز استفاده می­‌شود. چه چیزی باعث شده است که زیره سبز طرفداران زیادی داشته باشد. زیره طعم متمایزی همانند فلفل، تامالس و انواع کاری هندی دارد. طعم آن خاکی، آجیلی، تند و گرم توصیف شده است. علاوه بر این، زیره از دیرباز در طب سنتی استفاده می­‌شده است. مطالعات جدید بر روی زیره سبز، برخی از فواید سلامتی زیره از جمله بهبود هضم و کاهش عفونت­های ناشی از غذا را تایید کرده‌­اند. همچنین تحقیقات، فواید جدیدی مانند کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون و کلسترول را نیز ثابت کرده‌اند.

۹ خاصیت زیره سبز

در ادامه مقاله در بخش خواص خوراکی‌ها در پریهان، با این ۹ خاصیت زیره سبز آشنا می‌شویم:

تقویت هضم غذا

اولین خاصیت زیره سبز کمک به هضم غذا است. رایج‌­ترین استفاده سنتی زیره برای سوء­هاضمه است. در واقع، تحقیقات جدید تأیید کرده‌­اند که زیره ممکن است به بهبود هضم طبیعی کمک کند. در یک مطالعه، ۵۷ بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک­‌پذیر (IBS) پس از مصرف زیره غلیظ به مدت دو هفته، علائم بهبود را گزارش کردند.

سرشار از آهن

فواید زیره سبز

یک قاشق چایخوری زیره آسیاب شده حاوی ۱.۴ میلی­‌گرم آهن یا ۱۷.۵ درصد RDI برای بزرگسالان است. کمبود آهن یکی از شایع‌­ترین کمبودهای مواد مغذی است که تا ۲۰ درصد از جمعیت جهان و ۱۰ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر در ثروتمندترین کشورها را تحت تأثیر قرار می­‌دهد. به ویژه، کودکان برای رشد و زنان جوان برای جایگزینی خون از دست رفته در طول پریود به آهن نیاز دارند. این امر باعث می‌­شود که خاصیت زیره سبز به منبع آهن خوبی تبدیل و به مقدار کم به عنوان چاشنی استفاده شود.

حاوی ترکیبات گیاهی مفید

زیره حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی از جمله ترپن‌­ها، فنول­‌ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها است. تعدادی از اینها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می­‌کنند، که مواد شیمیایی هستند که از آسیب رادیکال­های آزاد می‌­کاهند. رادیکال­های آزاد اساساً الکترون­‌های تنها هستند. الکترون­‌ها جفت بودن را دوست دارند و وقتی از هم جدا ­شوند، ناپایدار می‌­شوند. آنتی اکسیدان­‌هایی مانند آن­هایی که در زیره وجود دارند، الکترون را به یک الکترون رادیکال آزاد تنها داده و آن را پایدارتر می­‌کند. آنتی اکسیدان­‌های زیره احتمالاً برخی از مزایای سلامتی آن را دارا هستند.

کمک به درمان دیابت

برخی از اجزای زیره در کمک به درمان دیابت موثر بوده است. یک مطالعه بالینی نشان داد که یک مکمل زیره غلیظ، شاخص­‌های اولیه دیابت را در افراد دارای اضافه وزن در مقایسه با دارونما بهبود می­‌بخشد. زیره همچنین حاوی اجزایی است که با برخی از اثرات طولانی مدت دیابت مقابله می‌کند.

بهبود کلسترول خون

در مطالعات بالینی، زیره کلسترول خون را بهبود بخشیده است. در یک مطالعه، مصرف ۷۵ میلی گرم زیره دو بار در روز به مدت هشت هفته باعث کاهش تری گلیسیرید خون ناسالم شد. در مطالعه دیگری، سطح کلسترول LDL «بد» اکسید شده در بیمارانی که عصاره زیره را طی یک ماه و نیم مصرف می­‌کردند، تقریباً ۱۰ درصد کاهش یافت.

کاهش وزن و چربی

در چند مطالعه بالینی مکمل­‌های زیره غلیظ به کاهش وزن کمک کرده­‌اند. یک مطالعه روی ۸۸ زن دارای اضافه وزن نشان داد که ماست حاوی ۳ گرم زیره در مقایسه با ماست بدون زیره، باعث کاهش وزن می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد شرکت‌کنندگانی که روزانه ۷۵ میلی‌گرم مکمل زیره سبز مصرف می‌کردند، ۳ پوند (۱.۴ کیلوگرم) بیشتر از کسانی که دارونما مصرف می‌کردند، وزن و چربی خود را از دست دادند.

جلوگیری از بیماری­های ناشی از غذا

یک خاصیت زیره سبز در چاشنی این است که موجب جلوگیری از بیماری های ناشی از غذا می‌شود. چندین ترکیب زیره باعث کاهش رشد باکتری‌های موجود در غذا و انواع خاصی از قارچ­های عفونی می­‌شود. هنگامی که زیره هضم می‌شود، یک جزء به نام مگالومانیا آزاد می­کند که دارای خواص آنتی‌بیوتیکی است.

کمک به ترک مواد مخدر

مواد مخدر افیونی با از بین بردن حس طبیعی در مغز باعث اعتیاد می‌شوند. این منجر به ادامه یا افزایش استفاده از مواد مخدر می‌شود. مطالعات بر روی موش­ها نشان داده است که اجزای زیره باعث کاهش رفتار اعتیادآور و علائم ترک می‌شود. با این حال، برای تعیین اینکه آیا این اثر در انسان مفید است یا خیر، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

مبارزه با التهاب

یک خاصیت زیره سبز این است که از التهاب جلوگیری می­‌کند. چندین مؤلفه زیره وجود دارد که ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد، اما محققان هنوز نمی‌دانند کدام‌ یک از همه مهم‌تر هستند.

کلام آخر

می­‌توانید برخی از فواید زیره را فقط با استفاده از مقادیر کم برای چاشنی غذا دریافت کنید. این مقادیر آنتی اکسیدان، آهن و مزایای بالقوه برای کنترل قند خون را فراهم می­‌کنند. سایر مزایای تجربی بیشتر – مانند کاهش وزن و بهبود کلسترول خون – احتمالاً به شکل مکمل ممکن است نیاز به دوز بالاتری داشته باشد.

مطالعات متعدد مکمل‌های زیره سبز را تا ۱ گرم (حدود ۱ قاشق چای‌خوری) بدون گزارش مشکل از سوی شرکت‌کنندگان آزمایش کرده‌اند. با این حال، واکنش­های آلرژیک شدید به زیره گزارش شده است، اما بسیار نادر است.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

 

مطالب پیشنهادی

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب